Bekas diplomat rancang hantar surat bantahan isu lawatan PM ke UAE

Bekas diplomat rancang hantar surat bantahan isu lawatan PM ke UAE

Kumpulan bekas duta bercadang menulis surat bantahan kepada Wisma Putra susulan kemelut berhubung lawatan rasmi perdana menteri ke Emiriah Arab Bersatu (UAE), hujung bulan lalu.

Noor Farida Mohd Ariffin, yang pernah bertugas sebagai duta di Belanda, memberitahu FMT banyak bekas rakan sejawatnya “geram” mengenai tindakan dilaksanakan dalam isu itu.

Mereka turut menyatakan kekecewaan susulan tindakan memanggil balik duta, Tarid Sufian, dan Konsul Jeneral Hasril Abdul Hamid, daripada jawatan masing-masing.

Noor Farida, yang juga ahli bekas penjawat awam, G25, mendakwa kumpulan pegawai semasa, yang beliau berhubung, menyatakan kekecewaan dan tersentuh membabitkan kejadian berkenaan.

“Kami semua geram kerana menteri luar negeri tidak mempertahankan lapangannya sendiri,” katanya merujuk kepada Saifuddin Abdullah.

Beliau berkata, berdasarkan teks pesanan antaranya dengan bekas rakan sekerja di Wisma Putra, kemarahan itu ditujukan kepada menteri dan “pegawai kurang berprestasi” di Pejabat Perdana Menteri.

Katanya, kebanyakan bekas rakan sekerjanya mengetahui secara peribadi mengenai Tarid.

“Mereka kata beliau adalah pegawai diplomatik berwibawa yang tidak sepatutnya dilayan dengan cara tidak patut, terutama isu terjadi bukan menjadi kesalahannya.”

Pada Ahad, FMT melaporkan pegawai kementerian luar berang selepas kedua-dua pegawai itu diarahkan pulang ke tanah air dan “direhatkan” susulan didakwa bertanggungjawab atas ketidakhadiran pegawai tertinggi UAE menyambut Ismail Sabri Yaakob dalam kunjungannya ke UAE, bulan lalu.

Sumber berkata, Tarid dan Hasril, merupakan satu-satunya pegawai kanan yang hadir di lapangan terbang untuk menyambut Ismail ketika penerbangannya mendarat di Dubai.

Tidak ada pegawai tertinggi UAE hadir, sebagaimana menjadi protokol biasa bagi seorang menteri kanan negara tuan rumah ditugaskan secara rasmi untuk menerima tetamu kenamaan asing.

Salah satu sumber berkata, duta itu telah memaklumkan Wisma Putra mengenai keraguan kerajaan UAE mengenai masa lawatan Ismail tetapi ia tidak diendahkan.

Sumber berkenaan berkata, kerajaan UAE telah memberitahu perwakilan Malaysia bahawa ia bukan masa yang sesuai untuk mengadakan lawatan rasmi memandangkan beratus orang kenamaan datang dari seluruh dunia setiap hari sempena Ekspo Dunia Dubai 2021.

Wisma Putra mengesahkan kedua-duanya dipanggil balik sambil disalahkan kerana gagal melakukan pengaturan sewajarnya bagi kunjungan Ismail, selain mengakibatkan delegasi hadir terpaksa menunggu lama dalam barisan panjang untuk mendapat pelepasan di lapangan terbang.

Ismail juga tidak disediakan kawalan keselamatan atau iringan yang menjadi prosedur standard.

Noor Farida berkata, sekiranya beliau adalah Saifuddin, beliau akan membuat bantahan keras terhadap perdana menteri dalam mesyuarat mingguan Kabinet berhubung “cara duta kita ke UAE dilayan”. FMT

Bekas diplomat rancang hantar surat bantahan isu lawatan PM ke UAE


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Pencuri telefon kena ‘smackdown’, tewas di tangan wanita

Gadis cantik jadi buruh sanggup pikul simen

Amalan Dilakukan Rasulullah s.a.w. Ketika Berbuka Puasa

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker