Ketua parti, menteri minta saya lompat parti

Ketua parti, menteri minta saya lompat parti

P Prabakaran (PH-Batu) mendakwa ramai ahli politik kanan, termasuk ketua parti politik dan menteri mendekatinya untuk berpaling tadah daripada Pakatan Harapan (PH) ketika perintah kawalan pergerakan pada 2020.

Ahli Parlimen PKR itu memberitahu Dewan Rakyat, cubaan mereka untuk memujuknya menyertai blok kerajaan gagal kerana beliau mempunyai lebih banyak “kehormatan dan prinsip” berbanding 39 ahli Parlimen yang melompat parti sejak 2018.

“Ketika ‘lockdown’ (pada 2020), ramai menteri, timbalan menteri, ahli politik dan presiden parti mendekati saya untuk melompat ke sana (blok kerajaan).

“Mereka beranggapan, sebagai ahli Parlimen paling muda, saya tidak mempunyai prinsip atau hala tuju politik. Mereka ingat boleh mempengaruhi saya melompat ke blok kerajaan, tetapi mereka gagal.

“Ada seorang ahli politik beritahu saya: ‘Syarikat berkaitan kerajaan (GLC) mana yang anda mahu? Anda pilih, saya boleh berikan’.”

Ketika membahas rang undang-undang pindaan Perlembagaan di Dewan Rakyat hari ini, Prabakaran mendakwa beliau ditawarkan projek dan jawatan menteri untuk menukar sokongan.

Tetapi, tegasnya, beliau tidak pernah terfikir untuk mengejar jawatan atau wang kerana beliau setia kepada pengundinya.

“Saya perlu mengucapkan terima kasih kepada kerajaan dan perdana menteri atas memorandum persefahaman ini yang memastikan tiada lagi ahli Parlimen melompat ke sana sini, dengan ahli Parlimen pembangkang diberikan peruntukan sama dan layanan adil.”

Sementara itu, Rusnah Aluai (PH-Tangga Batu) turut mendakwa beliau dipelawa melompat parti pada 2020 melalui pesanan teks WhatsApp.

Katanya, beliau ditanya jika mahu melakukan “horse trading” atau pertukaran sokongan politik pada Jun 2020 dan beliau dengan naif menganggap individu yang menghantar mesej itu bertanya mengenai projek kerajaan.

“Saya keliru. Kami tidak berada dalam kerajaan lagi dan kami tidak diberikan sebarang peruntukan untuk mana-mana projek.

“Rupa-rupanya saya ialah ‘kuda’ yang mereka mahu dagangkan,” katanya di Dewan Rakyat. FMT

Ketua parti, menteri minta saya lompat parti


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Resepi Ayam Masak Bawang Mengiurkan

Mas Idayu bakal berkahwin dengan penerbit eksekutif TV3

Dilabel jual juadah harga Tel Aviv, Chef Ammar tersinggung

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker