Ujian RTK antigen terdedah penipuan, pekerja ambil kesempatan dapat ‘cuti percuma’

Ujian RTK antigen terdedah penipuan, pekerja ambil kesempatan dapat ‘cuti percuma’

Keputusan kit saringan pantas (RTK) antigen terdedah kepada penipuan susulan membuka ruang kepada pekerja yang mahu mengambil kesempatan mendapatkan ‘cuti percuma’, kata Presiden Persatuan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Malaysia (MSOSH) Shawaludin Husin.

Beliau berkata, tindakan tidak bertanggungjawab itu didapati berlaku kerana prosedur saringan adalah mudah dan longgar, yang mana pekerja hanya perlu melaporkan keputusan RTK antigen dalam aplikasi MySejahtera serta mamaklumkannya kepada majikan.



Beliau mengakui kemudahan sedemikian diperuntukkan supaya pekerja tidak perlu melalui proses rumit untuk memberikan justifikasi kepada majikan bahawa mereka perlu mengambil cuti sakit atau menjalani kuarantin kendiri.

“Pekerja seharusnya memanfaatkan kemudahan ini dengan jujur dan bertanggungjawab, iaitu menyampaikan laporan ujian Covid-19 secara telus dan bukan mengambil kesempatan terhadap kelonggaran berkenaan.

“Penipuan maklumat seperti ini akan menyebabkan produktiviti syarikat terjejas, sekali gus memberi kesan kepada rakan sekerja apabila terpaksa menampung lebih banyak tugas yang sepatutnya ditanggung oleh pekerja sihat tetapi bercuti sakit.

“Ia boleh memberikan implikasi yang tidak sihat dalam organisasi, selain mengakibatkan keruntuhan integriti pekerja dalam melaporkan kesahihan sesuatu perkara.



“Perlu diingatkan individu yang didapati bersalah mengemukakan maklumat palsu mengenai ujian saringan Covid-19 boleh dipenjara sehingga dua tahun atau/dan didenda mengikut Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988,” katanya menurut laporan Berita Harian.

Sebagai langkah tambahan, Shawaludin berkata, majikan boleh mengawal unsur manipulasi ini dengan meminta pekerja melakukan ujian RTK antigen di klinik panel, selain keperluan mengemukakan bukti bergambar atau merekod video ketika ujian calitan dijalankan.

Katanya, MSOSH turut menekankan supaya majikan perlu mempunyai toleransi sekiranya pekerja benar-benar sakit dan dijangkiti virus Covid-19, memandangkan wujud laporan yang masih menuntut pekerja untuk bertugas dari rumah walaupun mereka disahkan positif dan bergejala.

“Disebabkan hal ini, adalah penting untuk pekerja dan majikan sentiasa jujur dan bertoleransi dalam menjalankan rutin pekerjaan dalam norma baharu ini.



“Selepas dua tahun kita melalui fasa pandemik, Malaysia akan mula memasuki fasa endemik Covid-19, dengan lebih banyak kelonggaran dan keanjalan diperuntukkan kepada rakyat, termasuk golongan pekerja.

“Kelonggaran ini seharusnya menjadikan pekerja lebih sihat dan produktif di tempat kerja, sekali gus menyumbang kepada pemulihan ekonomi negara pasca pandemik Covid-19,” katanya. FMT

Ujian RTK antigen terdedah penipuan, pekerja ambil kesempatan dapat ‘cuti percuma’


Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Proton Preve bakal diganti model baru

Wulan Guritno berani berbikini



Pendakwa kemuka 2 tuduhan pindaan terhadap Syed Saddiq



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker