5 Cara Cegah Jangkitan, Menahan Kencing Ketika Lakukan Seks Antara Punca Rasa Pedih

5 Cara Cegah Jangkitan, Menahan Kencing Ketika Lakukan Seks Antara Punca Rasa Pedih

MEMBUANG air besar atau kecil sepatutnya menjadi rutin setiap individu supaya dapat menjalani kehidupan dengan normal dan sihat.

Bagi yang gemar menahan kencing misalnya ia perbuatan yang tidak baik kerana boleh memberi kesan kepada kesihatan.

Namun dewasa kini, rata-rata pesakit yang mendapatkan rawatan di hospital mengadu sakit dan rasa pedih di bahagian kemaluan, terutama golongan wanita.

Dikatakan, jangkitan saluran kencing adalah salah satu gejala yang paling biasa berlaku dalam kalangan wanita. Malah, sering mengalami rasa ngilu dan pedih ketika membuang air kecil.

1. Tidak menahan kencing

Penyebab utama rasa pedih dan ngilu adalah jangkitan bakteria yang membiak dalam saluran kencing. Ia berlaku apabila anda menahan air kencing, bakteria akan mudah berkembang.

Menurut Healthline, orang ramai dinasihatkan tidak menahan kencing dan pergi ke tandas setiap empat jam supaya bakteria tidak berpeluang untuk membiak di dalam pundi kencing.

2. Banyakkan minum air

Umum diketahui, seseorang perlu meminum air sekurang-kurangnya tiga liter sehari berdasarkan kajian barat untuk mencegah pelbagai penyakit selain mampu membersihkan dalaman badan.

Ini kerana, air yang diminum menyebabkan bakteria dicuci dan keluar melalui saluran kemaluan. Malah, apabila anda kerap membuang air risiko untuk terkena jangkitan saluran kencing lebih rendah.

3. Jaga kebersihan

Dalam pada itu, anda juga diminta mengambil perhatian dari segi kebersihan. Selepas membuang air kencing, jangan lupa duduk bercangkung dan bersihkan kemaluan dari depan hingga ke bahagian belakang.

Cara itu dengan mudah boleh menghalang bakteria pada dubur daripada memasuki saluran kencing yang boleh menghalang jangkitan itu.

4. Kencing sebelum dan selepas hubungan intim

Melakukan seks bersama pasangan juga boleh meningkatkan risiko jangkitan saluran kencing tanpa disedari. Atas dasar itu, anda digalakkan membuang air kecil sebelum dan selepas berasrama.

Ini kerana, ketika berada dalam keadaan itu, bakteria dari pasangan akan berpindah ke tempat kemaluan anda yang boleh menyebabkan jangkitan berlaku.

5. Elak produk yang merengsakan

Penggunaan produk yang merengsakan atau menyebabkan pedih dan gatal-gatal seperti pembersih kemaluan, sabun khas, tisu basah adalah tidak digalakkan.

Ia berikutan bahan kimia pada produk itu boleh mengganggu keseimbangan bakteria yang menyebabkan kepedihan hingga kerap menggaru kawasan kemaluan dan menyebabkan bakteria lain muncul.

5 Cara Cegah Jangkitan, Menahan Kencing Ketika Lakukan Seks Antara Punca Rasa Pedih

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Proton Preve bakal diganti model baru

Wulan Guritno berani berbikini

Hina OKU, Kak Long 7E akhirnya mengadap Polis

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker