Dah Sampai Tahap 5 Baru Nak Menyesal! Disini Ada 9 Cara Jaga Buah Pinggang Anda

Dah Sampai Tahap 5 Baru Nak Menyesal! Disini Ada 9 Cara Jaga Buah Pinggang Anda

BUAH pinggang sememangnya memainkan peranan penting sebagai penapis sisa metabolisme, mengawal cecair dan sel darah merah serta mengawal tekanan darah.

Bagaimanapun, apabila seseorang gagal menjaga buah pinggang dengan baik, risiko lain akan berlaku seperti mengalami penyakit buah pinggang, buah pinggang tersumbat ekoran pengambilan ubat kecantikan hinggakan buah pinggang terpaksa ditukar.

Umum diketahui, buah pinggang antara organ penting di dalam badan. Oleh itu, anda disarankan sentiasa mengikuti tip penjagaan buah pinggang dengan mengamalkan rutin harian yang baik untuk mengelakkan risiko penyakit.

Dalam pada itu, terdapat beberapa tabiat baik untuk menjaga buah pinggang yang boleh dilakukan setiap hari, termasuklah;

1. Minum air

Buah pinggang adalah sistem penapisan utama darah dalam badan, oleh itu bekalan cecair dalam tubuh mestilah mencukupi untuk memudahkan prestasi buah pinggang apabila mengeluarkan bahan buangan daripada aliran darah.

Jika pengambilan cecair dalam badan kurang, buah pinggang bekerja lebih keras dan mencetuskan kecederaan yang membuka peluang untuk penyakit buah pinggang kronik.

2. Pengambilan garam

Menurut WebMD, pengambilan garam tinggi boleh mengurangkan fungsi buah pinggang dan meningkatkan jumlah protein dalam air kencing yang tidak bagus untuk kesihatan tubuh.

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), had yang disyorkan untuk pengambilan garam setiap orang sehari ialah 2,400 mg atau 1 sudu teh.

3. Periksa fungsi buah pinggang

Cara seterusnya untuk mengekalkan kesihatan buah pinggang adalah dengan melakukan pemeriksaan berkala. Pemeriksaan boleh dilakukan dengan menguji air kencing, urea, kreatinin darah, dan kadar penapisan glomerular (GFR) untuk melihat keupayaan buah pinggang menapis sisa metabolisme.

Pun begitu, anda disarankan berunding dengan doktor untuk memeriksa keadaannya serta menerima rawatan khas jika tindakan susulan diperlukan.

4. Kerap bersukan

Rajin bersenam dan melakukan pelbagai aktiviti sihat yang banyak memerlukan tenaga dan pergerakan tubuh amat berfaedah dalam melancarkan perjalanan darah dalam badan.

Selain itu, senaman juga membantu membakar kalori supaya dapat mengelakkan berat badan berlebihan dan obesiti disamping mengelakkan risiko penyakit buah pinggang.

5. Ubat tahan sakit

Bagi memastikan keadaan buah pinggang supaya berada dalam kondisi yang baik, anda disarankan untuk mengehadkan pengambilan ubat tahan sakit.

Ini kerana, ubat tahan sakit yang diambil secara berlebihan dan tanpa pengawasan doktor sangat berisiko untuk kerosakan tisu buah pinggang.

6. Elak merokok dan minum alkohol

Anda juga perlu mengelak dari menghisap rokok dan ketagihan merokok, ia bukan sahaja membahayakan kesihatan, malah boleh membawa maut.

Begitu juga dengan seseorang yang terlalu banyak minum alkohol boleh menyebabkan kegagalan buah pinggang kronik.

7. Makanan berkhasiat

Selain memenuhi pengambilan cecair dalam badan, pastikan anda mengimbanginya dengan pengambilan makanan berkhasiat yang mencukupi.

Atas dasar itu, makanan terbaik untuk buah pinggang boleh didapati daripada putih telur, kacang merah, bawang putih, minyak zaitun, atau cranberry.

8. Gula dalam darah

Kandungan gula dalam darah mestilah sentiasa dikawal untuk mengelakkan risiko diabetes atau penyakit kronik yang lain.

Pun begitu, jumlah gula dalam darah yang tidak terkawal dalam badan terdedah kepada gangguan termasuk komplikasi buah pinggang.

9. Tekanan darah

Seperti gula dalam darah, cara menjaga kesihatan buah pinggang juga perlu mengawal tekanan darah, seperti memakan buah epal berwarna merah yang baik untuk mengawal tekanan darah dan menurunkan darah tinggi.

Perlu diingat bahawa tekanan darah tinggi atau hipertensi adalah punca utama kegagalan buah pinggang kerana ia menyebabkan arteri di sekeliling buah pinggang menjadi sempit, lemah dan menggeras.

Dah Sampai Tahap 5 Baru Nak Menyesal! Disini Ada 9 Cara Jaga Buah Pinggang Anda

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Cara Mudah Trace Semula Password

3 jahanam PAS: Surat terbuka buat Tuan Ibrahim

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker