Muafakat Nasional masih relevan atau tidak jawapan ada pada PAS

KUALA LUMPUR – Persoalan mengenai penyatuan Pas dan UMNO menerusi Muafakat Nasional (MN) masih kekal relevan atau tidak perlu dirujuk kepada kepimpinan Pas.

Ketua Pemuda UMNO, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata, ia berikutan Pas sendiri yang mengambil keputusan untuk meninggalkan MN dan memilih untuk menyertai Perikatan Nasional (PN).

“Soal (boleh) selamat ataupun tidak, kena tanya Pas kerana mereka yang meninggalkan MN. Menerusi beberapa siri mesyuarat MN, tiga kali kita tanya Pas betul atau tidak mereka akan menyertai jawatankuasa penaja PN? Tiga kali itu juga Pas menafikan.

“Rupa-rupanya selepas ahli Parlimen Kuala Nerus, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali mengumumkan keluar Pas, beliau mendedahkan keputusan parti itu menyertai PN tidak pernah dirujuk kepada Majlis Syura Ulam (MSU) Pas yang merupakan majlis tertinggi dalam membuat keputusan (untuk) parti itu.

“Ini membuktikan apa yang saya telah memberitahu sebelum ini,” katanya ketika mengadakan sidang akhbar di Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur (WTCKL) di sini, pada Jumaat.

Mengulas lanjut, beliau berkata, UMNO tidak pernah mengkhianati hubungan kedua-dua parti tersebut, bahkan pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka sebelum ini pihaknya masih lagi mahu menyelamatkan hubungan MN.

“Kalau ingat lagi keputusan Majlis Kerja Tertinggi (MKT) waktu itu, kita minta Pas bertanding menggunakan lambang mereka sendiri. Kita juga bersedia untuk memberikan kerusi-kerusi yang Pas boleh menang.

“Sebaliknya, keputusan yang mereka ambil adalah mahu menggunakan lambang PN. Itu susahlah kerana keputusan Perhimpunan Agung UMNO (PAU), kita tak boleh bersama dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu),” katanya.

Muafakat Nasional masih relevan atau tidak jawapan ada pada PAS

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Mahathir, Anwar & Hadi sudah tidak releven dalam politik negara

Muafakat Nasional kemungkinan terkubur kerana ego PAS

Memalukan! Tiga wanita bergelek di majlis akhir tahun sekolah tahfiz [VIDEO]

Rafizi tidak mahu ‘langgar’ Anwar kerana mahu parti stabil

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker