AS senarai Malaysia antara negara ‘sangat berisiko tinggi’ untuk dilawati

AS senarai Malaysia antara negara ‘sangat berisiko tinggi’ untuk dilawati

Malaysia dimasukkan dalam senarai destinasi pelancongan “sangat berisiko tinggi” oleh Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) Amerika Syarikat (AS).

Negara yang diletakkan pada “Tahap 4: Risiko Sangat Tinggi Covid-19” dengan lebih 500 kes bagi setiap 100,000 penduduk direkodkan dalam tempoh 28 hari.



Menurut laporan CNN, tiga negara lain turut dimasukkan dalam senarai Tahap 4 semalam, iaitu Bhutan, Brunei dan Iran. Malaysia di Tahap 3 minggu lalu.

Malaysia mencatatkan 11,034 kes Covid-19 dua minggu lalu, tetapi jumlah itu terus meningkat sehingga mencecah 27,179 jangkitan hari ini.

Setakat semalam, sebanyak 7,747 katil tidak kritikal Covid-19 di hospital dan pusat rawatan berisiko rendah digunakan atau 66% daripada keseluruhan kapasiti.

Unit Rawatan Rapi (ICU) Covid-19 pula berada pada tahap 33% daripada keseluruhan kapasiti 836 katil.



CDC memberi amaran kepada pelancong supaya tidak melawat negara dalam senarai Tahap 4.

“Anda harus mentafsir Tahap 4 yang bermakna ia adalah lokasi berlaku banyak penularan Covid-19 dalam komuniti. Jadi, jika anda pergi, peluang anda dijangkiti koronavirus lebih tinggi,” menurut penganalisis perubatan CNN, Dr Leana Wen.

Kawasan tumpuan pelancongan lain yang lebih awal disenaraikan sebagai Tahap 4 termasuk Mexico, Kanada, Perancis, Peru, Singapura dan Sepanyol. United Kingdom berada dalam Tahap 4 sejak Julai 2021.

Dalam nasihat perjalanan lebih menyeluruh, CDC mengesyorkan warganegara AS mengelakkan semua perjalanan antarabangsa, terutama bagi mereka yang tidak lengkap vaksinasi. FMT



AS senarai Malaysia antara negara ‘sangat berisiko tinggi’ untuk dilawati


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Cecair Hitam, Busuk Keluar Daripada Paru-Paru Kanak-Kanak Positif COVID19



Dakwaan petunjuk baharu MH370

Encik Sajat kini wanita sah di Australia



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker