Harimau Malaya….DNA Malaysia, Falsafah Korea – Irfan Bakti

Harimau Malaya….DNA Malaysia, Falsafah Korea – Irfan Bakti

PELANTIKAN Kim Pan-gon sebagai pengendali baharu skuad kebangsaan dilihat mampu membantu meningkatkan lagi prestasi Harimau Malaya apabila corak bola sepak moden diterapkan.

Jurulatih berpengalaman, Irfan Bakti Abu Salim berkata, Pan-gon dijangka membawa corak permainan sama seperti Korea Selatan yang menekankan aspek taktikal seperti yang diterapkan kebanyakan pasukan di Eropah.

Malah, beliau memberitahu, budaya kerja ‘orang Korea’ yang sangat menitikberatkan disiplin mampu mengubah sikap sambil lewa barisan pemain negara, sekali gus membantu menambah prestasi Harimau Malaya.
“Saya rasa tindakan FAM ini bijak kerana bola sepak kita sudah jauh di belakang. Jadi, kita kena belajar dengan orang yang lebih arif mengenai bola sepak moden iaitu Korea kalau mahu pergi lebih jauh.

“Sebab kalau dilihat sekarang, bola sepak Korea ini sudah bukan taraf Asia tetapi mereka level Eropah yang bermain dengan laju dan lasak. Jadi saya rasa corak permainan tersebut sudah tentu akan diterapkan kepada pasukan kebangsaan.

“Ditambah dengan attitude kerja Korea yang sangat menitikberatkan soal disiplin, saya yakin ia akan ubah sikap sambil lewa pemain negara,” katanya kepada Sukan Sinar pada Khamis.

Pada Jumaat lalu, Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Hamidin Mohd Amin mengumumkan Pan-gon sebagai pengendali baharu Harimau Malaya bagi menggantikan Tan Cheng Hoe yang melepaskan jawatannya.

Beliau menjelaskan, jurulatih berusia 52 tahun itu diberikan kontrak dua tahun dengan pilih lanjutan dua tahun lagi sekiranya berjaya meningkatkan prestasi skuad Harimau Malaya.

Dalam pada itu, Irfan menjelaskan, kehadiran jurulatih baharu sahaja dilihat tidak cukup untuk membantu memulihkan prestasi pasukan sekiranya Malaysia kekurangan pemain berkualiti.

Justeru, beliau menasihatkan barisan pemain tempatan bermain di liga luar negara yang lebih kompetitif bagi menambahkan lagi pengalaman sedia ada yang akan membantu perkembangan bakat mereka.

“Kita tidak ada banyak pemain yang bermain di liga luar kalau hendak dibandingkan dengan Thailand yang mana ada beberapa pemain mereka seperti Songkrasin Chanatip bermain di Liga Jepun.

“Jadi tak kisah mereka bermain di divisyen berapa sekalipun di luar negara, kalau ada empat atau lima pemain mewakili kelab di luar negara, saya ingat kita boleh lahirkan lebih ramai pemain berkualiti.

“Jadi nasihat saya, keluarlah dari zon selesa,” jelas beliau.-SH

Harimau Malaya….DNA Malaysia, Falsafah Korea – Irfan Bakti

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:

MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214

Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Netizen Tells Mahadi: “Next Time You Can Record Heliza Helping You With Your Undies”

Ini pendedahan sebenar Lee Jii Zia

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker