Video pesawat terhempas didedahkan, bukan tragedi pertama di Elmina [VIDEO]

Tragedi nahas pesawat persendirian di Elmina yang dirakam dari CCTV penduduk setempat. Foto Ihsan Pembaca.

KUALA LUMPUR: Nahas pesawat persendirian di Elmina, semalam, adalah yang kedua berlaku di kawasan itu, dengan tragedi pertama membabitkan Japan Airlines Flight 715, pada 27 September 1977 yang meragut 34 nyawa.

Dalam nahas itu, 26 penumpang dan lapan anak kapal maut selepas Japan Airlines Flight 715 terhempas di sebuah bukit di Estet Elmina yang ketika itu masih ladang getah.

Pesawat McDonnell Douglas DC-8 dengan 69 penumpang dan 10 anak kapal itu sepatutnya mendarat di Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah (LTSAAS) di Subang sebelum menuju ke Singapura.

Terdapat 29 penumpang warga negara Jepun dalam penerbangan itu.

Pesawat itu berlepas dari Lapangan Terbang Haneda di Tokyo dan terbang ke Lapangan Terbang Antarabangsa Changi di Singapura dan mendarat di Lapangan Terbang Kai Tak di Hong Kong.

Difahamkan, daripada Jabatan Penerbangan Awam (DCA), dua jam selepas penerbangan, kawalan trafik udara LTSAAS memberitahu Japan Airlines Flight 715 untuk memulakan pendaratan di landasan 15.

Pesawat itu terbang di bawah paras minimum 750 kaki, kemudian pada 300 kaki, ia terhempas ke tepi bukit, 6.44 kilometer dari lapangan terbang.

Pesawat itu rosak disebabkan impak hentaman, bukan kerana kebakaran.

Laporan penyiasatan DCA menyatakan ketika nahas, cuaca buruk di sekitar lapangan terbang dan pesawat berada pada sistem navigasi radio julat omni-arah frekuensi yang sangat tinggi untuk pendekatan pesawat.

“Siasatan bagi menentukan punca kemalangan adalah kapten menerbangkan pesawat di bawah altitud penurunan minimum tanpa melihat landasan dan meneruskan penurunan menyebabkan pesawat itu terhempas sebelum tiba ke lapangan terbang.

“Kematian kru penerbangan di lapangan terbang disebabkan cuaca buruk yang turut menyumbang kepada kemalangan. Pegawai pertama tidak mempersoalkan kapten kerana melanggar peraturan,” katanya.

Tragedi lain:

22 Julai 2023

– Sebuah helikopter Jabatan Bomba dan Penyelamat terhempas di apron hangar Institut Teknologi Penerbangan Malaysia Universiti Kuala Lumpur berhampiran LTSAAS di Subang.

Kejadian tengah hari itu berlaku ketika helikopter melakukan penerbangan ujian.

Kesemua tujuh orang di atas kapal, termasuk juruterbang, dilaporkan berada dalam keadaan stabil.

1 Ogos 2022

– Seorang jurulatih penerbangan maut dan ketua pengajar penerbangannya mengalami kecederaan apabila pesawat ringannya terhempas di Jalan Raja Dr Nazrin Shah-Sungai Rokam di Ipoh.

Dalam kejadian 8.10 malam itu, pesawat Piper 28 itu dikendalikan Fajim Juffa Mustafa Kamal berusia 52 tahun yang terbunuh di tempat kejadian.

Ia terbang dari BATS Aviation Sdn Bhd. Mangsa yang cedera ialah Muhammad Din Fikri Zainal Abidin,62.

7 Nov 2020

– Dua lelaki maut apabila helikopter dinaiki mereka bertembung di udara selepas meragut seorang lagi berhampiran Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) Taman Melawati di Taman Melawati, Kuala Lumpur dalam kejadian 11.45 pagi itu.

Kedua-dua mereka meninggal dunia di tempat kejadian dan masih terikat di tempat duduk mereka.

Helikopter kedua dengan dua di atas kapal berjaya melakukan pendaratan kecemasan di padang sekolah.

Helikopter itu berlepas dari Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah di Subang dan menuju ke Genting Sempah.

Mangsa yang maut ialah kapten My Heli Club, Komander (B) Mohamed Sabri Baharom, 56, dan Mohamad Irfan Fikri Mohd Rawi, 44. Kedua-dua helikopter itu dimiliki oleh kelab berkenaan.

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Ira Kazar didakwa hamil, ini respon Yusof Haslam

Apa sudah jadi BCL?

Hanya salah faham, saya kerani bukan peguam – Fatiya Latiff

Diana Danielle dapat pengganti?

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker