Keluarga empat ahli perlu RM10,000 pulih dari banjir – Jabatan Perangkaan

Jabatan Perangkaan menganggarkan keluarga muda yang terdiri daripada empat ahli memerlukan RM10,463.30 untuk pulih daripada banjir.

Anggaran ini berdasarkan model keluarga Muslim yang terdiri daripada ibu, bapa, seorang anak dan seorang bayi.

Mereka menyatakan bahawa keperluan keluarga akan berbeza mengikut saiz dan skala kerosakan yang dialami.

Anggaran jabatan itu adalah berdasarkan perbelanjaan dalam lima kategori: keperluan peribadi, perabot, peralatan elektrik, perkhidmatan dan penyelenggaraan, dan alat pembersihan.

Untuk keperluan peribadi, mereka menganggarkan keluarga model itu memerlukan RM578.24, dengan sebahagian besar perbelanjaan adalah untuk pakaian (RM322.22).

Untuk perabot, mereka menganggarkan keluarga itu memerlukan RM1,466 untuk tilam, cadar, bantal, almari pakaian, dapur dapur dan barangan lain.

Bagi peralatan elektrik, anggaran perbelanjaan adalah RM3,325.89 untuk barangan seperti peti sejuk, mesin basuh, TV, kipas berdiri dan periuk nasi.

Perkhidmatan dan penyelenggaraan adalah kategori paling mahal (RM4,969.44), dengan anggaran perbelanjaan untuk membaiki kenderaan ialah RM3,644.44, dan selebihnya kos untuk membaiki perkakas, pendawaian elektrik dan pintu.

Jabatan itu berkata anggaran mereka bagi kategori ini adalah berdasarkan kerosakan minimum yang dialami mangsa banjir.

Kategori paling mahal ialah alat pembersihan pada RM96.73.

Anggaran pengiraan perbelanjaan dikeluarkan dalam surat berita Jabatan Perangkaan hari ini.

Kerajaan telah mengumumkan beberapa langkah bantuan untuk membantu meringankan beban mangsa banjir.

Ini termasuk wang tunai RM1,000 untuk setiap keluarga terjejas, RM2,500 untuk membeli barangan rumah, RM1,000 baucar untuk membaiki kenderaan yang dinaiki air, dan RM500 untuk membeli barangan elektrik.

Kerajaan juga akan membayar pembaikan rumah, dengan keluarga yang rumah mereka tidak rosak teruk boleh menuntut pampasan sehingga RM5,000.

Bagi mereka yang rumah mereka mengalami kerosakan serius, kerajaan akan menguruskan pembaikan dengan kos sehingga RM15,000.

Bagi rumah yang musnah atau tidak lagi boleh diduduki selepas banjir, kerajaan akan menyediakan sehingga RM56,000 untuk membina rumah baru.

Keluarga empat ahli perlu RM10,000 pulih dari banjir – Jabatan Perangkaan


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Ada apa dengan 11 Mac, 19 April dan 17 September?

Pelakon Indonesia, Cassandra Angelie kantoi melacur

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker