Pilihan pelaburan untuk nikmati pendapatan RM7,000 sebulan

Pilihan pelaburan untuk nikmati pendapatan RM7,000 sebulan

Setiap orang mempunyai pandangan sendiri apabila ditanya apakah makna “pelaburan” kepada mereka.

Ada yang beranggapan pelaburan lebih penting daripada menabung. Ada pula yang percaya menabung adalah langkah pertama pelaburan kerana bagaimana mahu melabur kalau tiada duit tersimpan bukan?

Petua pelaburan adalah pempelbagaian, iaitu anda tidak mempertaruhkan segala-galanya dalam satu usaha.

Satu lagi faktor penting adalah masa, tak kisahlah sama ada saham, hartanah atau emas.

Cuba renung senario ini: kadar faedah hari ini rendah ketika harga emas sedang meningkat. Patutkah anda tukar semua wang tunai kepada emas? Sudah tentu tidak bukan? Bagaimana kalau anda perlukan wang tunai sekiranya berlaku kecemasan?

Satu lagi tanggapan salah mengenai pelaburan ialah ia satu bentuk perjudian atau kegiatan hanya untuk orang kaya dan bakal pesara.

Terdapat juga orang yang melihat pelaburan sebagai suatu bidang yang berisiko tinggi atau terlalu rumit dan mengundang tekanan.

Melabur dalam pelan pembiayaan dan polisi berkaitan insurans merupakan langkah baik kerana terdapat unsur perlindungan. (Rawpixel pic)
Walaupun diakui pelaburan mempunyai risiko tersendiri, namun terdapat banyak jenis produk pelaburan selain bergantung kepada setinggi mana risiko yang sanggup anda hadapi dan masanya.

Selain itu, usia muda dengan hayat bekerja yang panjang boleh membantu mengimbangi jatuh bangun dunia pelaburan.

Simpanan tetap

Bentuk pelaburan paling asas adalah simpanan tetap. Salah sebuah bank terbesar di sini menawarkan simpanan minimum sebanyak RM1,000 untuk tempoh dua bulan dan ke atas.
Jumlah minimum untuk tempoh simpanan sebulan ialah RM5,000 dengan kadar faedah kurang 2% setahun.

JIka anda ada RM5,000 atau lebih di tangan, ia boleh dijadikan simpanan tetap untuk tempoh lebih panjang.

Simpanan tetap adalah sama baiknya dengan wang tunai kerana ia boleh dikeluarkan dengan segera, namun manfaat faedah yang patut anda perolehi akan berkurang sekiranya wang dikeluarkan sebelum matang.

Perhatikan reka bentuk Crisantha Type A yang kemas lagi rapi.
Unsur pengkompaunan dalam simpanan tetap juga memberi manfaat kepada anda.

Bagaimanapun, adalah kurang menguntungkan sekiranya anda membuat simpanan tetap pada kadar faedah rendah ketika ini yang berada bawah 2%.

Meskipun begitu, beberapa bank mungkin menawarkan kadar faedah yang lebih tinggi sedikit daripada 2% setahun.

Ketika Malaysia sedang beralih ke arah fasa endemik Covid-19, banyak kawalan ke atas sektor ekonomi dan sosial ditarik balik.

Permintaan yang tertahan-tahan sebelum ini menyebabkan orang ramai lebih giat berbelanja dan kadar inflasi dijangka akan meningkat, mungkin lebih tinggi daripada 2%, pada suku akhir 2021.

Insurans

Pelaburan pada asasnya adalah menjana kekayaan. Insurans pula adalah perlindungan. Beberapa pelan pembiayaan dan polisi berkaitan pelaburan mempunyai unsur perlindungan.

Bergantung kepada syarikat insurans dan produk masing-masing, premium polisi insurans berkaitan pelaburan dilaburkan ke dalam unit amanah. Unit-unit ini pula dipengaruhi pasaran saham.

Prestasinya bergantung kepada prestasi dana-dana berkenaan dan pencapaian pengurusnya.

Anda boleh mengeluarkan wang lebih awal tetapi kemungkinan besar nilainya lebih rendah daripada jumlah yang sudah anda bayar. Oleh itu, nilai wang tunainya tidak terjamin.

Anda boleh sahaja meneruskan pembayaran sehingga berusia 100 tahun. Lebih lama anda meneruskan polisi itu, lebih banyak wang diasingkan untuk pelaburan, sama seperti lebih banyak wang diasingkan untuk perlindungan anda pada awal tempoh.

Pelan pembiayaan pula adalah sejenis pelan simpanan yang mempunyai banyak terma matang, misalnya 20 tahun.

Selepas matang, anda akan menerima wang secara sekali gus. Ada orang beranggapan ia adalah cara simpanan lebih selamat. Skop pelaburannya termasuk saham perdana (blue chip), hartanah, bon kerajaan dan produk berisiko rendah yang lain.

Tidak seperti polisi insurans berkaitan pelaburan, anda boleh memilih untuk membayar selama 10 tahun. Anda juga boleh meneruskannya untuk 10 tahun seterusnya tanpa perlu bayar sebarang premium. Ada banyak jenis produk ditawarkan.

Unit amanah

Unit amanah melibatkan banyak pelabur yang mengembleng wang masing-masing untuk diuruskan oleh sepasukan profesional sepenuh masa.

Pelabur boleh mengarahkan supaya wang daripada simpanannya disalurkan ke unit amanah setiap bulan.

Ada banyak jenis “dana amanah”yang ditawarkan dan bergantung kepada setinggi mana risiko yang sanggup anda hadapi, matlamat pelaburan dan tumpuan anda.

Umumnya ia terbahagi kepada tiga kategori, iaitu bon, saham dan dana seimbang yang menggabungkan bon dan saham.

Ada orang menumpu kepada satu-satu negara, atau satu-satu rantau, misalnya AS atau Asia, atau serata dunia. Ada juga yang memberi tumpuan kepada sektor atau industri khusus, misalnya sektor teknologi.

Komisyen agak tinggi di Malaysia dan mesti dibayar sekalipun hasilnya negatif.

Saham

Bergantung kepada saham, sektor atau syarikat yang dibeli, selaku pemegang saham anda akan meraih hasilnya dalam dua cara: dividen atau naik nilai modal atau kedua-duanya.

Saham, yang juga dikenali sebagai ekuiti, dianggap sebagai antara pelindung nilai terbaik bagi menghadapi inflasi.

Sebagai contoh, syarikat makanan yang tersenarai di bursa mungkin sekali menaikkan harga barangan kerana harga tepung, minyak, dan bahan lain meningkat.

Justeru harga produk akhir akan naik seiring inflasi.

Masalah dengan saham ialah ia tidak stabil. Terdapat banyak syarikat dan sektor yang tersenarai jadi anda disaran membuat penyelidikan terlebih dahulu kerana anda mungkin tidak tahu saham sektor atau syarikat mana yang perlu dibeli.

Strategi yang anda gunakan bergantung kepada risiko yang sudi anda tanggung.

Malaysia kini menuju pemulihan tetapi terdapat beberapa faktor yang boleh mempengaruhi pasaran seperti peningkatan kes Covid-19 atau kematian akibat wabak.

Hartanah

Membeli rumah boleh dikatakan pelaburan terbesar dalam hayat seseorang.

Memandangkan rumah memerlukan belanja yang tinggi, anda harus mempunyai sebab yang jelas untuk membelinya. Adakah rumah ini untuk kediaman atau untuk pelaburan?

Jika rumah itu merupakan tempat anda berteduh, maka anda harus tahu apakah kemudahan di sekitarnya akan memudahkan dan menyenangkan hidup anda. Ini amat penting kerana rumah itu akan menjadi syurga anda untuk tahun-tahun mendatang.

Sekiranya ia untuk pelaburan, anda mungkin mahu menetap di situ buat sementara dan kemudian menyewakannya sebelum dijual.

Membeli hartanah sebagai pelaburan melibatkan dua faktor – kenaikan nilai harga dan pendapatan sewaan.

Hartanah merupakan pelaburan jangka panjang. Ketika ini, pasaran cenderung kepada penyewa. Kediaman atas tanah lazimnya merupakan pelaburan yang popular.

Andaikata sebuah rumah berharga RM700,000 dan sewa bulanannya pula ialah RM2,000, maka kadar hasilnya sekitar 3.42% (RM2,000 x 12 = 24,000/700,000). Ini kiraan mudah. Tolak wang keluar daripada pendapatan sewa.

Pemaju hartanah Matrix Concepts Holdings Berhad menawarkan banyak projek kediaman bertanah yang mempunyai potensi pelaburan berbaloi.

Terletak di Bandar Sri Sendayan, terdapat banyak kemudahan di sekitarnya seperti sekolah, klinik dan tempat riadah. Ia juga mempunyai akses mudah ke lebuh raya-lebuh raya utama. Semua ini patut dipertimbangkan sebelum membeli rumah.

Jika pendapatan isi rumah anda adalah RM7,000, pasukan kami di Matrix Concepts boleh memberi nasihat tentang pelaburan hartanah yang patut dipertimbangkan.

Selain itu, apa kata jika anda sertai tinjauan ini dan berpeluang menangi e-dompet Touch n Go bernilai RM88. FMT

Pilihan pelaburan untuk nikmati pendapatan RM7,000 sebulan


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU

Myvi 2022, ini 9 ciri menarik pada model kali ini

Lawak ‘Terlampau’ – Puteh mohon maaf kepada Najib

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker