Tempat Makan BEST di Melaka Yang WAJIB Anda CUBA [Siri 1]

Tempat Makan BEST di Melaka Yang WAJIB Anda CUBA

Tempat Makan BEST di Melaka Yang WAJIB Anda CUBA

Negeri Bersejarah Melaka bukan sahaja terkenal sebagai tapak warisan sejarah dunia yang menjadi tumpuan pelancong dalam & luar negara, bahkan turut mempunyai banyak destinasi tempat makan menarik untuk anda cuba. Senarai 45+ tempat makan best di Melaka seperti di bawah ini adalah berdasarkan pilihan orang ramai yang sering mencadangkan destinasi-destinasi ini untuk pelancong cuba sendiri keenakan makanan orang Melaka. Kalau bercuti di Melaka kelak, boleh simpan senarai ini di wall FB anda.

Menu makanan tradisional orang Melaka paling popular sudah tentulah tidak lain tidak bukan adalah Asam Pedas Melaka. Namun, senarai tempat makan menarik di Melaka seperti bawah ini bukannya hanya mengkhususkan tentang asam pedas semata-mata bahkan kesemua pilihan menu makanan baik masakan Melayu Melaka, makanan western, masakan nyonya & sebagainya turut disenaraikan. Yang pasti, kalau anda bercuti ke negeri Melaka, senarai destinasi tempat makan di bawah ini akan memberi anda satu rujukan yang menyenangkan perjalanan anda. Sila bookmark untuk rujukan masa hadapan.



1. Kuih Keria Antarabangsa Haji Jalil

Kedai ini boleh membuatkan anda bergaduh & kalau nak makan kuih keria di sini tahap kesabaran perlu disemai di dalam dada. Mentaliti kena betul sebelum terjah tempat ini. Kuih keria di sini memang sudah tidak perlu diperkenalkan lagi siap pecah panggung satu Malaya. Sedap memang sedap tapi kena sabar.

Alamat: 3123C, Jalan Limbongan, Kampung Limbongan, 75250 Melaka

Waktu Operasi: 1.00 pm – 6.00 pm



2. Asam Pedas Selera Kampung

Kalau anda baru pertama kali bercuti ke Melaka, menu asam pedas Melaka adalah wajib untuk anda cuba. Restoran ini merupakan salah satu tempat makan yang best di Melaka untuk anda mencuba asam pedas asli dari Melaka dengan pelbagai pilihan ikan-ikan segar. Selain asam pedas, pilihan menu lain juga banyak untuk lauk pauk makan tengahari seperti masak lemak daging salai, gulai ayam & sebagainya. Senang cerita, kalau berada di Restoran Asam Pedas Selera Kampung boleh dikatakan semua menu lauk pauk tradisional orang Melaka & negeri lain ada di sini.

Alamat: No. G2, Jalan PM3, Mahkota Square, Bandar Hilir, 75000, Melaka

Waktu Operasi: 7.00 am – 6.00 pm



2. Asam Pedas Selera Kampung

Masih cerita asam pedas. Destinasi kali ini adalah bertempat di Medan Selera Pasar Borong & di sini banyak deretan kedai makan yang menyediakan asam pedas & antara nama kedai yang popular di sini ialah Dahlia Asam Pedas & Matahari Asam Pedas. Antara cadangan yang nak diketengahkan kalau dah bercuti ke Melaka sudah tentulah asam pedas telur ikan, daging tetel & pilihan asam pedas ikan yang biasa anda lihat.

Selain nasi, di sini juga ada menyediakan roti canai & banyak pilihan makanan santai malam yang lain samaada bergoreng atau western food. Sesuai untuk pelancong datang ke sini untuk makan malam dengan suasana yang meriah & santai dari malam sampai ke lewat pagi.

Alamat: Asam Pedas Pasar Borong, Taman Merdeka, 75350, Melaka



Waktu Operasi: 6.00 pm – 3.00 am

4. Asam Pedas Claypot Kota Laksamana

Lokasi Kota Laksamana memang sangat terkenal dengan Asam Pedas & bahkan ada beberapa kedai lain yang turut menyajikan makanan asam pedas. Kadang-kadang keliru juga kedai makan mana yang sebetulnya menjadi bualan mulut orang. Kedai yang telah bertapak lebih 15 tahun di Kota Laksamana ini memang agak besar dengan pelbagai jenis pilihan asam pedas yang boleh anda rasa baik ikan pari, kembung, tenggiri, telur ikan, daging tetel & sebagainya.



Setiapnya dijual secara set bersama dengan sambal belacan, telur masin & sedikit sayur. Dan hidangan asam pedas akan dimasak selepas ditempah & dihidangkan panas-panas di dalam mangkuk tanah liat.

Alamat: 86, Jalan Laksamana 5, Taman Kota Laksamana, 75200 Melaka

Waktu Operasi: 6.00 pm – 4.00 am (Selasa cuti)

5. Aida Rich Café



Lokasinya di Ayer Keroh & kalau anda sedang berada di sekitar sini bolehlah ke Aida Rich Café yang popular dengan menu makanan orang Melaka seperti asam pedas & masakan nyonya. Suasana kedainya yang elegan & pilihan menu makanan di sini juga banyak sama ada makanan santai atau makanan berat berlatar belakangkan nyonya & western. Antara menu popular di sini ialah ayam cili, ayam pongteh, asam pedas nyonya, asam pedas tetl & sebagainya. One stop centre yang tepat untuk anda mencari makanan tradisional orang Melaka di Ayer Keroh.

Alamat: 54, Jalan TU 42, Taman Tasik Utama, 75350 Melaka

Waktu Operasi: 12.00 pm – 11.00 pm

Tempat Makan BEST di Melaka Yang WAJIB Anda CUBA


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Lawak ‘Terlampau’ – Puteh mohon maaf kepada Najib

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker