Cedera ditembak polis, mahkamah arahkan kerajaan bayar ganti rugi lebih RM600,000

Mahkamah Tinggi Taiping mengarahkan kerajaan dan polis membayar ganti rugi berjumlah RM602,500 kepada seorang pekerja ladang kelapa sawit yang ditembak oleh anggota polis dalam kejadian tujuh tahun lalu.

Pesuruhjaya Kehakiman, Noor Nuwena Nurdin, dalam penghakimannya mendapati Koperal Zulkifli Sulaiman dan Konstabel Zafran Aiman Zainol melakukan “kecuaian peribadi”, dan berkata mereka gagal menjalankan tanggungjawab dengan cermat semasa menjalankan tugas.

“Ia berkenaan membuat pilihan yang betul.

“Sudah menjadi pengetahuan umum dan dapat dijangka dengan mudah oleh anggota polis terlatih bahawa menembak ke arah orang awam dari sebuah kenderaan yang bergerak dengan keadaan jalan (jalan berliku) adalah resipi untuk bencana,” katanya.

Pada 10 Nov 2016, Isma Izami Jaafar, 29, sedang memandu kereta bersama tiga rakannya dari Semanggol di Kamunting, Perak, ke Alor Pongsu sebelum sebuah kenderaan polis datang dari sebelah kiri jalan mengarahkannya berhenti.

Isma yang memandu tanpa lesen memandu yang sah, panik dan terus memandu, menyebabkan anggota polis itu melepaskan tembakan ke arah keretanya.

Secara keseluruhan, anggota polis melepaskan 22 tembakan dalam insiden itu, yang menyebabkan Isma perlu menjalani pembedahan untuk mengeluarkan serpihan peluru dari otaknya.

Dalam keterangannya, Isma berkata logam asing yang menembusi otaknya, mengakibatkan kerosakan otak kekal dan menyebabkan dia kehilangan fungsi asas, termasuk kebolehan untuk melakukan kiraan mudah.

Nuwena memberikan Isma RM350,000 sebagai ganti rugi umum, dengan mengambil kira kecederaan dialaminya. Mahkamah juga memerintahkan RM240,000 sebagai kerugian pendapatan dan RM12,500 sebagai ganti rugi khas.

Kerajaan telah mengemukakan rayuan.

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

GV10: Peminat mahu Kak Lina Pom Pom kembali, Elly Mazlein tak gedik

Ira Kazar terima kifarah – Nur Nilam

Jiggy komen pakaian renang Dhabitah

Tuah wajah iras Mira Filzah dapat watak utama

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker