Ulama jangan jadi ‘pengutip sampah’ ulas isu tak disaring – Mokhtar Senik

Ulama jangan jadi ‘pengutip sampah’ ulas isu tak disaring – Mokhtar Senik

Seorang pemimpin PAS hari ini mengingatkan para ulama tidak menjadi “pengutip sampah” yang “menghukum” hanya berdasarkan maklumat di media sosial semata-mata.

Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Mokhtar Senik mengibaratkan media sosial sebagai “tong sampah yang boleh dicampak apa sahaja berita dan maklumat di dalamnya.”

Beliau menegaskan ulama harus menapis kesahihan kandungan itu terlebih dahulu, jika mahu mengulas.

“Para ulama jangan menjadi pengutip sampah yang menghukum tanpa membuat saringan teliti (terhadap kandungan media sosial).

“Jadilah seperti pakar forensik yang tidak mudah percaya suatu yang dilihat secara zahirnya,” kata beliau di Facebooknya.

Catatan Mokhtar itu turut dimuat naik dalam portal PAS, Harakahdaily.

Mokhtar tidak menyatakan kenapa beliau memberikan peringatan itu atau mengaitkannya dengan sebarang perkembangan semasa.

Bagaimanapun, pemimpin PAS itu mengingatkan “dunia politik yang rencam ini memerlukan bimbingan ulama yang alim, teliti dan rabbani”.

“Tidak mudah untuk menghukum isu dalam dunia politik ini tanpa penelitian. Isu politik tidak boleh diulas dan dihukum hanya dengan memandangnya secara pukal,” kata beliau.

Mokhtar menasihati para ulama untuk mengelak menjawab atau mengulas sesuatu isu, selagi belum cukup memahaminya.

Beliau berkata, jika ulama mengulas isu yang tidak difahami sepenuhnya, ketidakadilan boleh berlaku.

“Kerana dengan ulasan itu, boleh jadi antum (awak) sedang menghukum orang yang tidak bersalah dan membenarkan orang yang bersalah.

“Percayalah, antum tidak dianggap jahil jika tidak mengulas isu yang antum tidak tahu, tetapi antum akan kelihatan bodoh jika mengulasnya dengan tidak mempunyai maklumat yang cukup,” kata beliau. FMT

Ulama jangan jadi ‘pengutip sampah’ ulas isu tak disaring – Mokhtar Senik


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Ular sawa belit kaki, lelaki selamba ajak berbual

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker