Masa untuk pertingkat kuasa beli, kukuh sektor swasta

Masa untuk pertingkat kuasa beli, kukuh sektor swasta

Pakar ekonomi menyambut baik ucapan sulung Ismail Sabri Yaakob sebagai perdana menteri dan menyifatkan dua fokus utama dinyatakan iaitu meningkatkan kuasa beli pengguna dan mengukuhkan sektor swasta, sebagai tepat pada masanya.

Geoffrey Williams dari Universiti Sains dan Teknologi Malaysia berkata, ia nampak “meyakinkan” apabila Ismail mengakui impak pandemik Covid-19 terhadap ekonomi, lebih-lebih lagi terhadap perusahaan kecil dan sederhana (PKS) serta pengguna.



“Adalah penting bagi sektor swasta, pengguna, syarikat swasta dan pelabur untuk mendorong pemulihan kerana kemudian ia akan menjadi lebih mantap dan mampan berdasarkan keputusan pembelian yang sebenar, berbanding projek jangka pendek kerajaan,” kata beliau.

“Ini adalah perubahan penting dan itu petanda baik mungkin berbeza daripada sebelumnya. Adalah lebih baik melihat pembaharuan GLC (syarikat berkaitan kerajaan) dan penswastaan yang bertanggungjawab terhadap aktiviti bukan teras, tetapi ini bukan untuk jangka masa pendek.

“Secara keseluruhan, perdana menteri baharu menawarkan peluang bagi mengubah dasar dan mengikuti dasar yang berbeza dari yang sedia ada, jadi kami menantikan perkara ini jika ia terjadi,” katanya.

Dalam ucapan sulungnya semalam, Ismail turut menekankan bagaimana Covid-19 memberi kesan teruk kepada negara dan ekonomi antarabangsa, menyebabkan banyak PKS bergelut dan jatuh muflis.



Bagi usaha menangani perkara itu, Ismail mengumumkan dua objektif utama ekonomi iaitu meningkatkan kuasa beli pengguna dan mengukuhkan sektor swasta yang menjadi kunci pemacu kepada pertumbuhan.

Ismail juga mengakui terdapat kesan ekonomi jangka panjang yang perlu ditangani, termasuk pengangguran dan keperluan membantu mereka yang kehilangan sumber pendapatan utama ketika pandemik.

“Kami telah mendesak untuk ini selama beberapa waktu. Ini, bersama dengan pembukaan ekonomi (ekonomi) yang stabil, inilah yang kami minta dan mudah-mudahan, ia akan datang lebih cepat sekarang.

“Kami juga mengesyorkan pemberian wang tunai untuk menyokong orang yang kehilangan pendapatan dan membantu pengguna, jadi ada baiknya dia menyebutkan pentingnya menyokong daya beli.



“Perniagaan memerlukan pelanggan dan pengguna memerlukan bantuan untuk membeli kerana kita telah melihat gaji dan pendapatan jatuh dan pengangguran dan pengangguran meningkat,” katanya.

Pensyarah kanan ekonomi Universiti Malaya Goh Lim Thye berharap pentadbiran kerajaan baharu kini akan lebih serius menarik pelaburan langsung asing (FDI) dengan beberapa pelaksanaan dasar konsisten.

Walaupun beliau setuju dengan kenyataan Ismail mahu meningkatkan kuasa beli dalam kalangan pengguna domestik, Goh merasakan ia lebih mudah diucapkan daripada dilaksanakan.

Memerhatikan kadar pengangguran 4.8% (764,900 individu) pada suku kedua 2021, beliau menjangkakan kedua-dua angka itu akan terus meningkat kerana penutupan sektor yang masih berterusan.



Beliau juga berkata menurut laporan Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi sehingga 580,000 perniagaan, yang mewakili 49% sektor PKS, berisiko ditutup pada Okt dan sekarang memerlukan pembuat dasar mewujudkan peluang pekerjaan.


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Selain meningkatkan aliran masuk FDI dan menarik pelabur modal asing, Goh berkata para pembuat dasar harus memberi penekanan pada penggubalan dasar yang dapat meningkatkan keyakinan pelabur.



“Negara kita memerlukan pelabur. Jadi, pembuat dasar sepatutnya memastikan semua dasar yang dibentangkan adalah konsisten untuk menarik keyakinan pelabur.

“Perubahan drastik dalam dasar sedia ada seperti MM2H sepatutnya dielakkan atau diperbetulkan,” katanya yang merujuk kepada pindaan terbaharu Program Malaysia Rumah Keduaku (MM2H), yang dikatakan akan menghalang pemohon dari negara visa jangka panjang bagi warga asing.

Antara perubahan kontroversial adalah peningkatan simpanan tetap wajib (FD) pemohon di bank tempatan di antara RM150,000 dan RM300,000 hingga RM1 juta, dan pendapatan bulanan luar pesisir dari RM10,000 hingga RM40,000. Pemohon juga perlu mempunyai sekurang-kurangnya RM1.5 juta aset cair, berbanding antara RM300,000 hingga RM500,000 sebelumnya.

Program ini telah membawa hasil sebanyak RM40.6 bilion sepanjang 19 tahun, dengan harta tanah, penjagaan kesihatan, pendidikan, pelancongan, perhotelan, peruncitan, makanan dan minuman, dan hiburan di antara sektor utama yang mendapat manfaat. FMT



Masa untuk pertingkat kuasa beli, kukuh sektor swasta

Nabil akui ujian ini amat besar

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker