Datuk Bandar Johor Bahru direman 3 hari

Datuk Bandar Johor Bahru direman 3 hari

Datuk Bandar yang ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) semalam direman tiga hari bermula hari ini sehingga Jumaat bagi membantu siasatan berhubung kes rasuah.

Majistret Mohd Zulhilmi Ibrahim membenarkan permohonan SPRM yang dibuat ke atas pegawai kanan kerajaan negeri yang berusia 60 tahun itu.

Semalam, media melaporkan SPRM menahan bekas datuk bandar Iskandar Puteri kira-kira 3 petang di Pejabat SPRM Johor.

Beliau yang kini bertugas sebagai Datuk Bandar di sebuah lagi PBT negeri ini ditahan bagi membantu siasatan kes rasuah yang sedang dijalankan ketika menjawat jawatan sama di sebuah lagi PBT negeri itu.

Hasil siasatan awal yang dijalankan SPRM mendapati suspek menerima wang rasuah daripada kontraktor bagi setiap kelulusan projek yang dilaksanakan di bawah kendalian sebuah PBT sewaktu beliau menjadi Datuk Bandar di majlis bandaraya berkenaan.

Kes disiasat di bawah Seksyen 17(a) ASPRM 2009, yang mana jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman denda lima kali nilai suapan atau RM10,000, mana yang tinggi dan penjara maksimum 20 tahun.


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan Datuk Bandar Johor Bahru, Adib Azhari Daud bagi membantu siasatan kes menerima rasuah.

The Malay Mail melaporkan Adib, 60, ditahan pada jam 3 petang semalam kerana disyaki menerima rasuah daripada kontraktor untuk meluluskan projek.

Kesalahan itu didakwa dilakukan ketika dia memegang jawatan Datuk Bandar Majlis Bandaraya Iskandar Puteri antara Nov 2017 hingga Nov 2019.

Laporan itu memetik Pengarah SPRM Johor, Azmi Alias ​​mengesahkan penahanan itu.

“Permohonan reman terhadap suspek akan dibuat esok (11 Ogos) di Mahkamah Majistret Johor Bahru,” katanya.

Menurut portal berita itu, Adib ditahan di pejabat SPRM Johor setelah disoal siasat, yang menandakan ini kali pertama seorang datuk bandar ditahan kerana disyaki melakukan rasuah.

Dia disiasat di bawah Seksyen 17 (a) Akta SPRM 2009 yang jika sabit kesalahan, boleh dipenjara hingga 20 tahun atau didenda RM10,000 atau tidak kurang daripada lima kali jumlah suapan, mengikut mana-mana yang lebih tinggi.

Datuk Bandar Johor Bahru direman 3 hari

Sijil vaksin cetak sendiri, kalau palsu macam mana?

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker