Sijil vaksin cetak sendiri, kalau palsu macam mana?

Sijil vaksin cetak sendiri, kalau palsu macam mana?

Sijil vaksin: ‘Macam mana nak beza tulen dan palsu kalau boleh cetak sendiri?’

Sijil vaksinasi Covid-19 dalam bentuk kad fizikal sudah dijual melalui secara dalam talian, mendorong seorang doktor bertanya bagaimana pihak berkuasa dapat memastikan kesahihan kad tersebut.

Ketua Jabatan Obstetrik dan Ginekologi Hospital Sultanah Bahiyah Dr Mohd Rushdan Noor telah menyiarkan tangkap layar penjualan kad fizikal dalam talian yang tertera sijil digital vaksinasi Covid-19 yang dicetak di atasnya yang dijual pada harga RM15.

“Sudah mula dijual di atas talian. Kalau orang ramai dibenarkan buat ID card sijil vaksin ataupun mencetak sendiri sijil vaksinasi, macam mana pihak berkuasa nak kenal antara yang tulen dan palsu?” soalnya dalam satu hantaran di Facebook hari ini.

Semakan sepintas lalu oleh Malaysiakini di pasaran dalam talian yang popular dengan mudah menemui beberapa senarai penjualan serupa.

Walau bagaimanapun, penjualan tersebut tidak menunjukkan bahawa mereka akan mencetak sijil palsu dan kebanyakan mereka meminta pembeli mereka untuk memberikan sijil vaksinasi digital yang sah untuk dicetak.

Sebelum ini, Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Vaksin Covid-19 (JKJAV) telah mengatakan bahawa tidak akan ada sijil vaksinasi Covid-19 fizikal.


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Ia mengatakan bukti vaksinasi Covid-19 hanya akan tersedia dalam dua bentuk, iaitu sijil digital di aplikasi MySejahtera dan kad vaksinasi yang diberikan di pusat vaksinasi (PPV).

Walau bagaimanapun, JKJAV juga mengatakan bahawa pengguna akan dapat mencetak sijil digital dari aplikasi MySejahtera tidak lama lagi.

Dalam perkembangan sama, Timbalan Menteri Kesehatan Dr Noor Azmi Ghazali mengatakan kementerian akan mengambil tindakan tegas terhadap pihak yang cuba memalsukan sijil vaksin digital di MySejahtera.

Dia juga mengatakan bahawa isu pemalsuan sijil vaksinasi ini akan dibawa ke mesyuarat khas kementerian tidak lama lagi agar mereka dapat menggunakan kaedah yang sesuai untuk mencegah tindakan tersebut. Mk

Sijil vaksin cetak sendiri, kalau palsu macam mana?

Ada ramai calon ganti MP ingkar arahan MT

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker