Isteri sanggup patahkan kaki suami agar tidak pergi berperang untuk Putin

MOSCOW – Pengumuman Presiden Russia, Vladimir Putin mengenai kerahan askar simpanan telah menimbulkan panik dan kekecohan dalam kalangan rakyatnya sehingga ada yang sanggup mematahkan anggota badan sendiri bagi mengelak nama mereka terpilih, lapor portal berita MailOnline kelmarin.

Carian enjin Google mendedahkan bahawa  majoriti rakyat Russia cuba mengenal pasti cara-cara mematahkan tangan atau kaki di rumah sebagai tindakan terdesak agar tidak dipanggil ke medan perang.

Seorang isteri dari Tyumen, Siberia secara terbuka menegaskan tidak akan membenarkan suaminya menuruti arahan tersebut.

“Saya tidak akan benarkan suami saya pergi berperang untuk Putin. Saya akan patahkan kedua-dua kakinya. Tugas dia adalah membesarkan anak-anak kami,”kata wanita itu.

Sementara itu, situasi di Lapangan Terbang Vnukovo malam kelmarin memaparkan askar Kremlin sudah mula membuat pemeriksaan ke atas mana-mana individu yang layak berkhidmat sebagai askar simpanan tetapi cuba melarikan diri.

Hampir semua individu lelaki, terutamanya mereka yang  berumur 25 hingga 35 tahun telah dipanggil berhampiran  ruang kawalan pasport untuk disoal siasat.

Mereka disoal sama ada telah membeli tiket selepas pengumuman mobilisasi Putin dan sama ada mempunyai tiket pergi balik.

Kumpulan itu juga ditanya tentang tujuan perjalanan dan status kerahan tentera sebelum diberi pelepasan untuk meninggalkan Rusia atau tidak.

Sementara itu, kumpulan pertama askar simpanan yang dihantar berperang hari ini diberi masa hanya empat jam untuk mengemas barang-barang mereka.

Klip video menunjukkan kumpula lelaki di timur Rusia memulakan perjalanan beribu-ribu kilometer selepas dipanggil dan dihantar untuk latihan ketenteraan sebelum berkhidmat di barisan hadapan dalam perang di Ukraine. – Agensi

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Longgok rumput depan rumah jiran, dua lelaki bergaduh sehingga berdarah [VIDEO]

Tunggu Kat Akhirat Fun Ke Tak – Izara Aishah

Gol berkelas dunia Luqman [VIDEO]

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker