Tragedi Gunung Inas, Sanusi berdrama lagi

 

Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor sepatutnya mengambil iktibar dari tragedi banjir akibat fenomena kepala air di Gunung Jerai pada tahun lalu, kata pemuda Umno.

Pengarah komunikasinya Syed Mohd Johan Rizal Syed Unan Mashri berkata bukan hanya Gunung Inas, terdapat banyak lagi kawasan berisiko dilanda banjir di Kedah.

Dia yang juga ketua penerangan Pemuda Umno Kedah berkata Sanusi sepatutnya telah mengarahkan pemantauan ketat.

“Namun malang, setelah memberi arahan untuk hentikan penanaman, seolah Sanusi lepas tangan?

Syed Mohd Johan Rizal Syed Unan Mashri

“Sebahagian besar kawasan gondol gunung inas kembali terbiar walaupun saranan agensi, penanaman semula mesti segera dilakukan,” katanya.

Dalam tregedi Ogos tahun lalu, fenomena kepala air berlaku di sekitar kawasan Gunung Jerai di Yan, Kedah, yang meragut enam nyawa dan menjejaskan 2,000 penduduk.

Dalam kenyatan hari ini, Johan Rizal berkata lebih menyedihkan, setelah berlakunya malapetaka terbaru baru-baru ini, Sanusi mempolitikkan tragedi Gunung Inas.

Katanya perkata itu dilakukan dengan “episod mencari salah dan berlagak hero” dan  kemuncaknya dengan “drama air mata dosa- dosa lama”.

Ladang durian Musang King Gunung Inas

Sementara itu, Johan Rizal juga menyelar jawapan Sanusi berkaitan jawapan  Menteri Alam Sekitar dan Air Tuan Ibrahim Tuan Man di parlimen bahawa kolam takungan di Gunung Inas yang pecah menjadi punca tragedi itu.

“Namun peliknya, luas kolam pula yang menjadi pertikaian Sanusi,” katanya.

Sanusi semalam musykil dengan saiz kolam takungan dibina untuk projek tanaman durian Musang King di Gunung Inas yang disahkan pecah sehingga menyebabkan berlaku kepala air di beberapa buah kampung di Kupang, Baling.

“Kalau satu kolam sebesar itu airnya sampai sehingga ke 42 buah kampung, besar mana (agaknya) kolam itu, kita kena fikir dahulu.

“Kalau hujan tak lebat, kolam itu besar mana?

“Limpahan air sebanyak itu (turut) membawa tanah, pasir yang banyak (sehinggakan) hanyut 17 rumah. Besar mana kolam itu,” dia dipetik sebagai berkata.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Tukang Rumah Solat Tengah Panas, Pasangan Bukan Islam Terus Belikan Kanopi

Resepi Durian Yang Wajib Cuba

Parcel Apa Yang Bergetar Tu? (Video)

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker