IPF, Makkal Sakthi, KIMMA & MIUP Hanya Parti Nyamuk India – Ramasammy

Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, P Ramasamy menyifatkan penyertaan parti India yang lebih kecil seperti Parti Progresif India (IPF), Makkal Sakthi (MS), Parti Bersatu India Malaysia (MIUP) dan Kimma ke dalam BN tidak akan memberi kesan yang ketara.

“Jika MIC sekali pun tidak mendapat sokongan orang India, apa yang dapat kita harapkan dari parti India yang kecil atau parti nyamuk.

“Parti politik India yang kecil seperti ini menunggu terlalu lama di luar untuk diterima dalam gabungan BN.

“Sebenarnya, MIC bertanggungjawab dalam tidak membenarkan parti-parti politik ini berada dalam BN,” kata Ramasamy dalam satu kenyataan hari ini.

Dia mengulas laporan bahawa keempat-empat parti kecil berkenaan dan Parti Cinta Malaysia yang berbilang kaum telah mengadakan pertemuan baru-baru ini dengan Timbalan Pengerusi BN, Mohamad Hasan, dan berharap dapat bergabung dalam gabungan itu, kerana MIC telah menyatakan keinginannya untuk menyokong kepimpinan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin dan bekerjasama dengan parti Bersatu.

“Ironinya, parti-parti (India) ini dibentuk pada masa lalu kerana adanya perbezaan tertentu dengan kepimpinan MIC.

“Sebilangan besar pemimpin mereka pernah menjadi ahli MIC dan bahkan ada yang memegang jawatan dalam parti.

Objek disyaki bom lama ditemui di Kampung Pisang bukan bom sebenar – Polis

“Parti nyamuk ini dengan hampir tidak ada sokongan akar umbi telah berusaha keras selama bertahun-tahun untuk masuk ke dalam BN; gabungan yang memerintah negara ini selama 61 tahun,” kata Ramasamy.

Dia menyorot bahawa perbezaan antara Bersatu dan Umno dalam gabungan PN akan menyebabkan Umno meninggalkan Bersatu sebelum pilihan raya umum akan datang.

Jelasnya, MIC, mungkin tidak akan ia akan mengikut langkah Umno.

“Perbezaan yang nyata antara Umno dan MIC telah dirampas oleh parti-parti kecil India ini yang mendakwa mereka akan setia kepada BN.

“Tetapi sekiranya MIC keluar dari BN mungkin tidak ada bezanya dalam usaha mendapatkan sokongan kaum India melalui usaha parti-parti kecil ini.

“Keinginan untuk masuk ke dalam BN begitu kuat sehingga pihak-pihak ini sanggup membuat dakwaan tidak masuk akal bahawa mereka dapat menggerakkan sokongan India tanpa kehadiran MIC dalam BN,” kata Ramasamy.

[VIDEO] Pendaftaran Vaksin Di Selangor Tinggi, Namun Penerima Masih Rendah – Anwar Ibrahim

Dia mendakwa bahawa MIC telah kehilangan sebahagian besar sokongan kaum India selama bertahun-tahun kerana terlalu tunduk kepada Umno, dan bahawa banyak orang India menganggap MIC sebagai parti yang tidak mempunyai visi untuk pembangunan masyarakat India yang majoritinya adalah anggota kelas pekerja.

“Sebenarnya, dalam tiga pilihan raya terakhir, orang India pada umumnya meninggalkan MIC untuk menyokong parti politik pelbagai kaum seperti DAP dan PKR.

“Tidak ada petunjuk yang menunjukkan bahawa orang India akan meninggalkan kedua-dua parti ini dalam Pakatan Harapan untuk kembali ke MIC atau parti kecil India.

“Walaupun parti-parti ini menggabungkan kekuatan mereka, mereka tidak akan memberi kesan yang besar kepada pengundi India di negara ini,” katanya.

IPF enggan kerjasama dengan MIC, kekal sokong Umno dan MCA

IPF, Makkal Sakthi, KIMMA & MIUP Hanya Parti Nyamuk India – Ramasammy


Baca Artikel Menarik

Layari Laman Facebook MYKMU NET


Syed Saddiq didakwa berborak lucah dengan pelajar di WhatsApp

 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker