Undang-undang baharu berita palsu untuk tutup mulut ahli politik?


AHLI Majlis Tertinggi Umno, Datuk Mohd Razlan Rafii mempersoalkan tindakan kerajaan memperkenalkan undang-undang berita palsu baharu yang berkaitan dengan Covid-19 dan darurat kerana ia dianggap untuk menutup mulut ahli politik daripada membahaskan isu-isu semasa.

Katanya, undang-undang untuk mengawal berita palsu yang berkaitan dengan pandemi Covid-19 dapat difahami kerana kesihatan itu penting.

“Namun, mengapa kita tidak dapat membincangkan masalah semasa yang lain? Adakah untuk menutup politikus? Adakah mereka cuba mengekang perbincangan yang sihat, ” tanya beliau.

Peraturan itu, yang berkuatkuasa hari ini, meliputi semua bentuk media “yang dapat mengemukakan kata-kata atau idea”, seperti berita, video dan bahan audio.

Undang-undang darurat tidak memerlukan persetujuan parlimen.

Razlan memberitahu Free Malaysia Today, peraturan itu “seolah-olah memberikan kuasa besar kepada pemerintah”.

Katanya, undang-undang tetap kelabu dan mereka dalam UMNO takut ia mungkin disalahgunakan.

Razlan berkata, berita kadang-kadang ditulis berdasarkan maklumat yang diberikan oleh bahan “sumber” yang menjadi viral di Facebook, Tik Tok atau Instagram.

“Jika ahli politik dan individu mengulas bahan tersebut, apakah mereka akan didakwa?

“Bagaimana kita nak tahu jika sumber atau bahan itu palsu? Kami mungkin hanya mengulas apa yang telah diketengahkan,” katanya.

Razlan berkata, perbincangan yang sihat sangat penting dalam demokrasi dan orang ramai seharusnya dibenar membincangkan isu-isu semasa.

Legi pula katanya, pemerintah boleh menggunakan undang-undang komunikasi dan multimedia semasa untuk menuduh seseorang yang mengganggu keharmonian.

“Undang-undang ini sudah memadai,” katanya.

Berkuat kuasa hari ini, mereka yang membuat, menerbitkan atau menyebarkan berita palsu akan dikenakan denda hingga RM100,000, hukuman penjara sehingga tiga tahun atau kedua-duanya di bawah peraturan darurat yang baru. SM

Umno perlu kekal untuk Melayu saja, kata Razlan

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker