Dr Ganja’ terlepas tali gantung

Seorang lelaki yang menjual minyak ganja untuk tujuan perubatan terlepas hukuman gantung sampai mati selepas Mahkamah Persekutuan di Putrajaya hari ini membenarkan rayuannya untuk mengetepikan sabitannya atas dua tuduhan mengedar dadah.

Sidang tiga hakim diketuai oleh Ketua Hakim Negara Tun Tengku Maimun Tuan Mat, bagaimanapun, menggantikan tuduhan Muhammad Lukman Mohamad kerana memiliki dadah di bawah Seksyen 9 Akta Dadah Berbahaya (DDA).

Mahkamah mendapati Muhammad Lukman, 31, bersalah kerana memiliki dadah dan menjatuhi hukuman penjara lima tahun untuk setiap pertuduhan yang akan dijalankan serentak dari 7 Disember 2015, tarikh penangkapannya.

Hakim Tengku Maimun yang mengetuai hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Seri Mohd Zawawi Salleh dan Datuk Harmindar Singh Dhaliwal mendengar rayuan Muhammad Lukman berhubung sabitan dan hukuman mati atas tuduhan pertama dan kedua.

Seksyen 9 DDA memperuntukkan hukuman penjara maksimum lima tahun dan/ atau denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Peguam Hisyam Teh Poh Teik dipetik Bernama berkata anak guamnya akan dibebaskan daripada penjara selepas hukuman sebatan selesai.

“Muhammad Lukman telah selesai menjalani tempoh penjara tujuh tahun dengan peringanan hukuman 1/3,” katanya.

Terdahulu, Bernama melaporkan Hisyam berhujah kedua-dua pertuduhan yang dihadapi oleh Muhammad Lukman tidak dapat bertahan kerana pendakwaan gagal membuktikan berat dan isipadu dadah seperti dinyatakan dalam kertas pertuduhan kerana ahli kimia tidak menjalankan analisis kuantitatif dadah berkenaan.

Hisyam juga berhujah barang bukti tidak dibentangkan di Mahkamah Tinggi dengan betul kerana ia dilakukan tanpa kehadiran hakim perbicaraan.

Hujahnya, anak guamnya tidak sepatutnya didakwa mengikut ADB kerana beliau hanya menjual bahan berkenaan bagi tujuan perubatan.

Timbalan Pendakwa Raya Samihah Razali berhujah ahli kimia tidak melakukan analisis kuantitatif kerana ia tidak perlu berbuat demikian.

Mahkamah Tinggi Shah Alam menjatuhi hukuman mati terhadap Muhammad Lukman pada Ogos 2018 kerana memiliki 3,010 mililiter delta 9 tetrahydrocannabinol (ekstrak kanabis), 1,422 gram delta 9 tetrahydrocannabinol dan 279.81 gram kanabis.

Mahkamah Rayuan di Putrajaya pada 27 November 2019 mengekalkan hukuman mati terhadap Lukman.

Lukman, 30 tahun bapa kepada seorang anak dituduh melakukan kesalahan itu di sebuah rumah di Bandar Mahkota, Banting pada 6.45 petang 7 Disember 2015.

Dr Mahathir Mohamad ketika menjadi perdana menteri pada 18 September 2018 berpendapat kerajaan patut menyemak semula kes Lukman.

Satu lagi kes doktor ganja yang menjadi tumpuan ialah kes melibatkan pesara tentera Amiruddin @ Nadarajan Abdullah yang sedang berhadapan dakwaan mengedar ganja di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 dan perbicaraannya masih berlangsung di mahkamah

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker