Laporan temui bukti 9 paderi lakukan gangguan seksual

 

Gambar Hiasan

Kuatkan bukti dakwaan 46 kanak-kanak sekitar tahun 1950-1999

COLORADO, 16 Rabiulakhir 1442H, Rabu – Satu laporan baharu menemui bukti bahawa sembilan lagi paderi Katolik melakukan penganiayaan seksual terhadap kanak-kanak sejak tahun 1950-an.

Sembilan paderi Katolik itu, termasuk seorang yang terkenal kerana menolong gelandangan di Denver, didapati menganiayai kanak-kanak secara seksual dalam laporan terkini mengenai penderaan seks di gereja Katolik Colorado yang didedahkan oleh Peguam Negara, Phil Weiser, semalam.

Mendiang Paderi Charles B Woodrich, yang dikenali sebagai Pastor Woody, dan lapan yang lain tidak dikenal pasti sebelumnya dalam laporan awal yang dikeluarkan pada Oktober 2019 berdasarkan tinjauan rekod gereja di mukim Denver, Colorado Springs dan Pueblo di bawah perjanjian antara Pejabat Peguam Negara dan gereja.

Enam daripada paderi yang baru dinamakan telah meninggal dunia sementara yang lain sebelumnya dikeluarkan daripada kelayakan paderi atau bersara. 

Laporan terbaharu itu mendedahkan penganiayaan yang sebelum ini pernah dilaporkan ke Pejabat Peguam Negara atau program pemulihan yang dibiayai oleh gereja.

Ia menjumpai bukti untuk menyokong tuntutan penderaan 46 kanak-kanak lagi oleh sejumlah 25 paderi, 16 daripadanya dinamakan dalam laporan tahun lalu sebagai bukti yang menguatkan dakwaan penderaan seks terhadap mereka.  

Polis tahan paderi Korea cabul lelaki OKU

Secara keseluruhan, 212 kanak-kanak didapati telah dianiaya secara seksual oleh 52 paderi antara tahun 1950 dan 1999, tetapi kebanyakannya pada tahun 1960-an.

Kajian itu mula dilancarkan setelah Hakim Mahkamah Tinggi Pennsylvania mendakwa pada 2018 bahawa lebih daripada 300 paderi telah menganiaya secara seksual sekurang-kurangnya 1,000 kanak-kanak selama tujuh dekad di sana, menimbulkan persoalan mengenai skop penyalahgunaan di negeri lain.  

“Kami tetap patah hati dengan penderitaan yang mereka alami, sekali lagi kami meminta maaf terdalam atas kegagalan gereja di masa lalu, dan kami berjanji bahawa kami akan selalu berdoa untuk penyembuhan yang berterusan untuk mereka dan keluarga mereka,” kata mereka.

Pada Oktober tahun lalu, bekas peguam Amerika Syarikat, Bob Troyer mengkaji lebih daripada 500 fail paderi dan menemubual saksi, mangsa dan penguatkuasaan undang-undang.

Dalam penemuannya, Troyer mengatakan kebanyakan insiden berlaku pada tahun 1960-an dan 1970-an.

Kini, gereja bersetuju untuk membuat perubahan yang disarankan oleh Troyer, iaitu menyediakan penyelaras bantuan mangsa dan mendorong mangsa untuk melaporkan penyalahgunaan secara langsung kepada penguatkuasa.  

Reputasi gereja akan tergugat jika tidak menunaikan komitmen mereka, kata Weiser. – Agensi

Memalukan! Begini Kisah Skandal Seks Paderi Justin Bieber Dengan Wanita Muslim

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker