Guru rugi RM1.13 juta ditipu ‘pegawai polis’ sindiket Macau Scam

Malang tidak berbau!

Seorang wanita yang berkhidmat sebagai guru menjadi mangsa penipuan ‘pegawai polis’ sindiket Macau Scam dan mengalami kerugian lebih RM1.13 juta.

Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Mohd Zaid Hassan berkata, mangsa berusia 49 tahun telah dihubungi oleh pihak yang menyamar sebagai pegawai polis menyatakan kereta milik pengadu telah terlibat dalam suatu kemalangan maut dan kegiatan wang haram.

“Mangsa kemudian diarahkan membuka dua akaun bank dan memasukkan nombor telefon yang diberi oleh suspek sebagai nombor telefon pemilik akaun.



Wanita mangsa ‘Macau Scam’ rugi hampir RM500,000

“Selepas akaun simpanan dibuka, mangsa telah memindahkan wang simpanan miliknya ke dalam akaun tersebut sepertimana diarahkan saspek kononnya bagi tujuan siasatan,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Tambah Zaid, mangsa juga diarahkan untuk menyediakan wang jaminan di mana mangsa telah membuat pinjaman peribadi di beberapa bank dan telah dimasukkan ke dalam akaun bank yang diarahkan.



“Mangsa akhirnya sedar telah menjadi mangsa tipu oleh sindiket tersebut dan kerugian RM1,132,475.00 sebelum dan membuat laporan polis.

“Polis telah membuka kertas siasatan dan siasatan lanjut masih dijalankan dan orang ramai dinasihatkan berwaspada dengan sindiket Macau Scam agar tidak terpedaya dengan tipu helah sindiket ini.

“Sindiket ini memperdayakan mangsa dengan menyamar sebagai pegawai polis, pegawai bank, pegawai kastam dan sebagainya.

Nombor telefon yang digunakan adalah memang dari agensi berkaitan dan ia dipanggil teknik spoofing.



Kes disiasat di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan atas dakwaan menipu.

Justeru Zaid berkata, orang ramai juga boleh hadir ke balai polis berdekatan untuk sebarang pertanyaan atau keraguan. MG

Pesara guru hilang wang hampir setengah juta ringgit diperdaya Macau Scam



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker