Syed Saddiq, Si Tikus Yang Tidak Jadi Terjun Bersama Labu – Labunya

Semalam, kami menerbitkan sebuah artikel berjudul “Syed Saddiq: tikus yang meninggalkan kapal karam”  mengenai Syed Saddiq Abdul Rahman menarik balik samannya terhadap Parti Pribumi Bersatu (PPBM).

Tetapi ada perkara lain telah berlaku sebelum itu. Sebelum mengugurkan kesnya, Syed Saddiq telah menukar peguamnya (LIHAT SURAT DI BAWAH), Ianya merupakan sesuatu yang agak pelik kerana kebiasaannya pihak Plantif tidak melakukan perkara seperti itu. Jadi kenapa Syed Saddiq menukar peguamnya?

Pada mulanya, peguam Tun Dr Mahathir Mohamad, Mohamed Haniff Khatri Abdulla, bertindak untuk mewakili Syed Saddiq dan lima yang lain (termasuk Dr Mahathir dan Mukhriz). Tetapi Syed Saddiq tidak lagi mempercayai Haniff sehingga mahu melepaskan dirinya dari terkait dengan pihak plaintif yang lain.

Syed Saddiq merasakan bahawa Haniff melakukan kesilapan dengan menipu plaintif dan mereka kemungkinan akan kalah dalam kes tersebut. Dan inilah sebabnya setelah menukar peguam Syed Saddiq menarik balik samannya.



BACA SELANJUTNYA DISINI: Syed Saddiq tarik balik saman PPBM batal keahliannya

Ini bermakna, jika Syed Saddiq (dan lima yang lain) menyaman PPBM, keahlian mereka kini dalam parti secara automatik ditamatkan. Oleh yang demikian, mereka tidak lagi memiliki locus standi untuk menyaman parti, dan ini adalah sesuatu yang Haniff telah terlepas pandang.

Menurut peguam Syed Saddiq, sebuah pertubuhan berdaftar dikawal oleh perlembagaannya dan peruntukan Akta Pertubuhan, 1966. Perlembagaan sebuah pertubuhan berdaftar adalah kontrak yang menjadi rujukan ahlinya.

Fasal 10.2 perlembagaan parti PPBM memperuntukkan kehilangan keahlian secara automatik oleh peristiwa tertentu yang telah ditentukan. Fasal 10.2 dari perlembagaan parti PPBM mengatakan: “Keahlian seseorang ahli terhenti secara serta-merta apabila berlaku mana-mana satu yang berikut: (10.2.6) Seseorang ahli membawa apa-apa jua perkara parti atau hak keahliannya ke mahkamah.”

Oleh itu, dengan menyaman PPBM pada 9 Jun 2020, Syed Saddiq dan lima yang lain telah melanggar Fasal 10.2.6 perlembagaan parti PPBM dan dengan itu telah menamatkan keahlian secara automatik.



Inilah sebabnya mengapa Syed Saddiq tidak lagi percaya kepada Haniff dan meminta peguamnya ditukar. Selanjutnya, Syed Saddiq menarik balik kesnya terhadap PPBM, kerana mengetahui bahawa kes itu akan kalah

Ini bermakna Mahathir, Mukhriz dan yang lain juga tidak akan mempunyai kes dan penyingkiran mereka dari PPBM dapat dianggap muktamad. Mungkin inilah sebabnya DAP hari ini mengumumkan bahawa pintu Pakatan Harapan masih terbuka untuk Mahathir.

Persoalannya, dalam kapasiti apa? Oleh kerana Mahathir tidak lagi dapat kembali ke PPBM, dan PPBM tidak lagi menjadi anggota Pakatan Harapan, dalam kemampuan apakah Mahathir akan kembali swmula kepada gabungan itu? Adakah Mahathir akan bergabung dengan parti lain – PKR, DAP atau PAN? Atau adakah Mahathir akan membentuk parti baru? Atau adakah Pakatan Harapan membenarkan “keahlian langsung” bagi mereka yang tidak mempunyai parti untuk bergabung dalam gabungan itu?

 



Diterjemah daripada versi asal, jika terdapat percanggahan versi asal adalah lebih tepat.

Sumber:  Why Did Syed Saddiq Change His Lawyer And Withdraw His Suit Against PPBM?

 

    



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker