Selepas salahkan Najib, Mukhriz salahkan PAS.

Mukhriz dakwa PAS mungkir janji untuk beliau kekal MB hingga tamat penggal.

Mukhriz Mahathir mendakwa PAS telah mungkir janji untuk membolehkannya terus menerajui pentadbiran kerajaan Kedah sehingga tamat penggal ini.

Menurut Mukhriz, yang meletakkan jawatannya hari ini, janji itu dibuat selepas kejatuhan pentadbiran PH di peringkat pusat, yang kemudian membawa kepada pertukaran kerajaan di beberapa negeri.

“Di kedah saya ambil keputusan kekalkan kerjasama dengan PH negeri.



“Kepimpinan PAS Kedah juga telah beri jaminan bahawa mereka tidak akan mendesak adun-adun PH untuk melompat ke pihak mereka, dan setuju saya terus berkhidmat sebagai menteri besar sehingga akhir penggal.

“Permohonan mereka adalah agar kerajaan negeri tidak memandang mereka semata-mata sebagai pembangkang, sebaliknya beri peruntukan tambahan kepada pusat khidmat DUN PAS dan Umno,” katanya ketika sidang media di Wisma Darul Aman, Kedah, hari ini.

Malaysiakini sedang berusaha mendapatkan respon PAS Kedah berhubung kenyataan Mukhriz.

Pada Februari lalu, Malaysia menyaksikan kemelut politik yang mengakibatkan kerajaan PH jatuh susulan Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin membawa keluar parti daripada gabungan itu.



Ia menyaksikan Dr Mahathir Mohamad meletakkan jawatan sebagai perdana menteri dan pelantikan Muhyiddin sebagai perdana menteri kelapan.

Langkah Bersatu juga membawa kepada pertukaran kerajaan yang sebelum ini ditadbir PH, iaitu Johor, Perak dan Melaka.

Jawatan menteri besar Johor dan dan ketua menteri Melaka diberikan kepada Umno, manakala Ahmad Faizal Azumu daripada Bersatu kekal sebagai menteri besar Perak.

Bagaimanapun pada masa itu Mukhriz mengekalkan kerjasama Bersatu dengan PH di Kedah, membolehkan pentadbiran negeri terus kekal sehinggalah peralihan sokongan enam Adun – dua bekas PKR dan empat daripada Bersatu – kepada PN minggu lalu.



Berkenaan permohonan PAS berkenaan peruntukan itu, Mukhriz mendakwa ia telah dikemukakan dan diluluskan.

“Jelas sifat timbang rasa kami untuk meluluskan permohonan PAS itu langsung tidak diambil kira apabila mereka melayan permohonan beberapa Adun kerajaan yang berhajat melompat ke pihak mereka,” katanya lagi.

Pada masa sama, Mukhriz berkata beliau dan PH tidak akan mencabar pertukaran kerajaan di Kedah kerana ia selaras dengan undang-undang tubuh kerajaan negeri.

“Tak akan cabar (di mahkamah), kami bersedia untuk tukar kerajaan pada pilihan raya umum,” katanya lagi.



Mkini

Related Articles

One Comment

  1. Siapa yang tak gelihati dan terhibur melihat gelagat ke anakan Mukhriz yang menyalahkan semua yang menyebabkan dia hilang jawatan MB. Nyatalah dia adalah si Luncai yang selama ini cuba diapungkan oleh Ayahnya si Labu. Bila Labu dah mereput, Luncai pun sama2 tenggelam lemas. Tahun 2020 yang ditaja oleh Mahathir rupanya menjadi tahun lenyapnya ” Mahathirsma” dan hanya kekal sebagai catatan sejarah.

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker