Mahathir akan tetap Mahthir, Anwar perlu terus lihat kehadapan

Ahli politik dan penganalisis menasihatkan Perdana Menteri Anwar Ibrahim supaya tidak mengendahkan kenyataan bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad bahawa beliau tidak yakin dengan kemampuan Anwar untuk memimpin.

Bekas ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) Umno Nazri Aziz berkata, pendapat Mahathir “tidak penting”, berdasarkan prestasinya pada PRU15 baru-baru ini.

“Beliau bukan sahaja kalah di Langkawi malah kehilangan deposit bersama ahli parti lain (Pejuang) yang dipimpinnya,” kata Nazri.



Beliau berkata, ini bermakna Mahathir tidak lagi “dihormati” rakyat, jadi Anwar harus diberi peluang untuk memimpin negara.

“Anwar kini bebas untuk melakukan apa yang baik untuk negara, dan kita harus membenarkannya berbuat demikian,” katanya.

Mahathir mengaitkan keraguannya dengan zaman Anwar menjadi timbalannya pada 1990an, apabila beliau “gagal” berfungsi sebagai pemangku perdana menteri dan menangani situasi ekonomi negara.

Bagaimanapun, Nazri menyangkal perkara ini dengan berkata: “Saya bercakap dengan Anwar pada masa itu dan beliau sebenarnya tidak mempunyai sebarang kuasa. Walaupun sedang bercuti, (Mahathir) sentiasa mengawal.”



Beliau berkata, pengetahuan Anwar sebagai bekas menteri kewangan memberikannya keupayaan untuk melepaskan negara daripada krisis ekonomi semasa.

Bekas Ahli Parlimen Klang Charles Santiago berkata, pandangan negatif Mahathir terhadap Anwar adalah “sesuatu yang konsisten” dan tidak harus diambil serius.

“Setakat ini, strategi dan kenyataan Anwar proaktif dan keutamaannya tepat,” katanya.

Santiago berkata, timbul isu-isu seperti pengambilan pekerja asing dan keterjaminan makanan yang memerlukan perhatian perdana menteri, tetapi menasihatkan agar semangat Anwar tidak dilemahkan, memandangkan banyak perkara yang perlu beliau tangani.



“Negara harus berganding bahu dengannya kerana kita sedang berdepan ekonomi yang memerlukan semua orang menggembleng minda dan usaha ke arah kejayaan,” katanya.

Penganalisis Azmi Hassan berkata, Anwar “jauh ke hadapan” berbanding perdana menteri terdahulu, seperti Muhyiddin Yassin dan Ismail Sabri Yaakob.

Beliau memetik tempoh dua minggu yang diberikan Anwar bagi kementerian dan agensi menganalisis dan membincangkan subsidi bersasar untuk rakyat, sejurus selepas pelantikannya sebagai perdana menteri.

“Anwar tegas dalam apa yang beliau mahu dan apa yang perlu dilakukan. Beliau berada di tempat duduk pemandu dan semua kementerian hanya menunggu arahannya,” katanya



 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929



CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Wawasan Mahathir ditamatkan


Tikus jilat ayam goreng di Kedai Mamak, KKM minta maklumat lanjut [VIDEO]

 

Muat Turun Kalender 2023, Cuti Sekolah & Cuti Umum Malaysia [Percuma]

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker