Presiden baru MMA mahu kebajikan doktor di sektor awam lebih terjamin

Dr Kalwinder Singh Khaira mahu kebajikan doktor terjamin.

Presiden baru MMA mahu kebajikan doktor di sektor awam lebih terjamin

Presiden Persatuan Perubatan Malaysia (MMA), Dr Kalwinder Singh Khaira menyatakan tekadnya untuk bekerjasama dengan Kementerian Kesihatan (KKM) ke arah mewujudkan dan menjamin masa depan yang lebih baik bagi doktor dalam sektor kesihatan awam.

“Fokus utama saya adalah melakukan segala yang mampu untuk menyediakan dan merangka asas bagi masa depan yang lebih baik dan lebih terjamin untuk para doktor kita.



“Ini merangkumi penilaian terhadap hak mereka untuk mendapat jaminan pekerjaan, persekitaran kerja yang sihat, pilihan dan peluang latihan pakar, keseimbangan kerja dan kehidupan, mengiktiraf usaha mereka dari segi gaji, elaun on-call dan juga kesejahteraan mental mereka,” katanya dalam ucapan sulungnya di Majlis Makan Malam Tahunan MMA yang diadakan di Kuching lewat petang semalam.

Kalwinder, yang mengambil alih tugas daripada Dr Azizan Abdul Aziz, berkata kebajikan doktor berkait rapat dengan masa depan sistem kesihatan negara bagi menggalakkan mereka terus berkhidmat dalam perkhidmatan awam.

“Kami berharap dapat menjalin kerjasama yang lebih bermakna dengan kerajaan dalam penubuhan suruhanjaya pembaharuan kesihatan kerana ia akan memberi kesan jangka panjang terhadap masa depan kesihatan dan pekerja kesihatan di negara ini. MMA, dengan lebih daripada 17,000 ahli, pastinya ingin memberikan pandangannya.

“MMA bukan sahaja mewakili suara bagi doktor perubatan, tetapi juga sentiasa mengetengahkan isu secara langsung dan tidak langsung berkaitan penjagaan kesihatan rakyat,” tambahnya.



Bagi doktor swasta, presiden MMA itu berkata masih terdapat beberapa isu yang belum diselesaikan dan memerlukan perhatian.

“Terdapat isu-isu dalam sektor swasta yang memerlukan perhatian dan perbincangan. Isu mengenai penyelarasan jadual bayaran GP swasta serta isu yang dihadapi oleh pakar perubatan swasta dengan syarikat insurans dan Pentadbir Pihak Ketiga (TPA) dalam tugas penjagaan telah wujud selama beberapa tahun dan memerlukan perhatian baru,” katanya. Mk

Presiden baru MMA mahu kebajikan doktor di sektor awam lebih terjamin

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Gaduh isu ‘parking’, lelaki ditetak terima 35 jahitan

Individu ‘fake’ bertopengkan agama tak perlu dihormati



Puji betul-betul, jangan nak sakitkan hati saja

Mengalir air mata melihat takdir hidup Syamsul – Patimah



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker