Ini kaitan Maal Hijrah dengan Transformers

Ini kaitan Maal Hijrah dengan Transformers

Gimik persembahan khas ketika sambutan Maal Hijrah Peringkat Kebangsaan 1446H/2024M yang berlangsung di Putrajaya, kelmarin telah menjadi bualan hangat dalam kalangan warga maya di media sosial.

Kebanyakan warga maya berpendapat kehadiran dua robot dari filem Hollywood, Transformers ketika persembahan tersebut tidak ada kena-mengena serta lari dengan maksud sebenar Maal Hijrah.



Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) menerusi kenyataannya menjelaskan, persembahan itu sebenarnya memberi penekanan mengenai Tafsir Ilmi Kejadian Langit dan Bumi.

“Konsep persembahan turut menunjukkan keindahan cakerawala yang dihiasi dengan galaksi dan sistem suria yang merupakan fenomena alam semesta yang menakjubkan.

“Sesungguhnya kewujudan ini membuktikan tanda kekuasaan dan kebijaksanaan Allah SWT sebagai Maha Pencipta. Eksplorasi ini dapat mengacu akal pada batas pengetahuan, minat dan pengalaman sebagai inspirasi untuk menjelajahi kehidupan dan meningkatkan keimananan dalam diri,” tulis kenyataan rasmi.

JAKIM turut menjelaskan, konsep persembahan juga membawa peringatan bahawa dalam penciptaan langit dan bumi, manusia adakalanya sering terlupa akan kekuasaan zat Allah SWT sebagai penakluk semesta.



Katanya, kealpaan manusia mengejar arus modenisasi menjadikan adakalanya menjadi manusia khilaf akan batasan akal dan hukum alam.

“Tuntasnya, sebagai khalifah di muka bumi ini, adalah menjadi kewajiban kita untuk melestarikan alam sekitar dan menguruskan khazanah yang diamanahkan oleh Allah SWT. Sains dan teknologi bukanlah musuh peradaban tetapi medium keharmonian jika disantuni dengan bijaksana.

“Konsep persembahan juga menunjukkan bahawa kemajuan perlulah berlandaskan al-Quran yang mana kemajuan yang tidak dilengkapi nilai agama akan menimbulkan kehancuran dan kemusnahan kepada alam,” ujarnya.

Ujarnya, pergerakan tari yang dipersembahkan pula mengambil influens daripada seni mempertahankan diri seperti silat.



“Pergerakan kemudiannya dikreasikan mengikut lirik lagu menggambarkan kejayaan.

“Dalam menuju arus kemodenan, jati diri tetap tidak dilupakan sebagai bekalan menghadapi cabaran semasa,” katanya. Vc

Ini kaitan Maal Hijrah dengan Transformers

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Harith Iskandar, Dr Jezamine bercerai

Nonny Nadirah buat hal,berkemban sambil menari pula



Mana peminat kami, seru Man Raja Lawak

Hajah Amy Mastura, Alhamdulillah



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker