Allahyarham Mohd Rafie Sofian seorang wira jalan raya

Allahyarham Mohd Rafie Sofian Bordie bersama keluarga. – Foto ihsan keluarga

KOTA TINGGI: Mohd Rafie Sofian Bordie, lelaki yang maut dilanggar pikap ketika sedang membantu mangsa kemalangan kelmarin, gemar membantu orang lain, termasuk yang tidak dikenali.

Demikian pandangan abangnya, Mohd Rais, 37, dan menambah, sikap murni arwah berusia 35 tahun yang maut dalam nahas di Kilometer 18.8 Jalan Sungai Rengit-Kota Tinggi, di sini, disanjung ramai.

“Adik memang suka tolong orang, yang tak kenal pun dia suka tolong. Sifatnya memang begitu, gemar membantu tanpa mengira siapa pun,” katanya.

Menurutnya, ketika kejadian kira-kira jam 5.20 petang itu, Mohd Rafie dalam perjalanan pulang ke rumah di Sungai Rengit dari Bandar Penawar dan berhenti untuk membantu pemandu Perodua Axia yang terbabas.



“Ada saksi beritahu arwah orang pertama membantu mengeluarkan pemandu Perodua Axia yang terbalik dan membawanya ke kawasan selamat. Namun mereka kembali semula ke kereta kerana pemandu Perodua Axia tertinggal telefon bimbitnya.

Ustaz Kazim cerita kisah Ustaz Don

“Ketika pemandu masuk ke dalam kereta mencari telefon, adik berdiri di luar dan ketika itulah sebuah kenderaan lain melanggar adik. Sebelum itu arwah dikatakan sempat menasihatkan pemandu kereta supaya tidak berlengah kerana kawasan itu bahaya,” katanya.



Jenazah Mohd Rafie yang sudah berkahwin dan mempunyai tiga anak anak berusia setahun hingga enam tahun disemadikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Bukit Raja, Pengerang, hari ini.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Superintendan Hussin Zamora, berkata mangsa maut dilanggar Mitsubishi Triton dipandu lelaki tempatan berumur 27 tahun dari arah Sungai Rengit.

Katanya, mangsa ketika itu berada berhampiran Perodua Axia yang sebelum kejadian dipercayai terbabas sendiri.

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Wahai pemandu Mazda CX-5, anda bukan langgar kuman kecil



Ummu Hani cinta pertama Rasulullah s.a.w.?

Kelakuan tak senonoh jemaah Haji Indonesia dikritik ramai (Video)



Grand Livina langgar lampu merah sampai tersodok kereta polis [VIDEO]

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker