Sultan Johor undi kali terakhir?

PUTRAJAYA: Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor mungkin menjadi wadah terakhir buat Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar mengundi bagi memilih wakil rakyatnya.

Malah, anakanda sulung baginda, Tunku Ismail Idris Abdul Majid Abu Bakar Iskandar Sultan Ibrahim juga menjadi anggota kerabat diraja terakhir dapat menunaikan tanggungjawab itu.

Mereka dianggap bertuah kerana selepas ini, kesemua sembilan sultan dan pewaris takhta tidak lagi berpeluang mengundi.



Langkah itu susulan pindaan kepada Perlembagaan Persekutuan bagi tujuan khas yang mengecualikan raja-raja dan pewaris baginda daripada menjadi pengundi berdaftar.

Perkara itu diakui Penyandang Kursi Institusi Raja-Raja Melayu di Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof. Datuk Dr. Shamrahayu Ab. Aziz.

Ketika dihubungi Utusan Malaysia, beliau bersetuju pindaan mem­pu­nyai kesan dari sudut pro dan kontra yang memerlukan kebijaksanaan dan penelitian rapi.

“Ya, saya juga berpendapat, ia mungkin akan ada kesan positif terutama kerajaan barang kali mahu mengelak raja-raja daripada bersifat cende­rung kepada imej mana-mana parti politik.



Bulan lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Datuk Seri Dr. Wan Junaidi Tuanku Jaafar memaklumkan pindaan itu yang akan dibentangkan bulan depan.

Ia turut menyaksikan ke­semua empat Yang Di-Pertua Negeri iaitu dari Sabah, Sarawak, Pulau Pinang dan Melaka dipadam daripada senarai daftar pemilih Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Pengecualian itu juga selaras dengan pindaan yang telah dibuat kepada Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Pendaftaran Pemilih) 2002 serta peruntukannya dari undang-undang berkaitan.

Sekiranya diluluskan Parlimen, maka Raja-Raja Melayu, pewaris takhta dan Yang Di-Pertua Negeri tidak akan dapat mengundi pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-15.



Namun, ia tertakluk kepada bila pindaan itu diwartakan kerana tempoh hayat Dewan Rakyat ke-14 akan tamat sebelum pembubaran secara automatik pada 16 Julai 2023.

Mengulas lanjut, Shamrahayu mengesahkan beliau sendiri tidak pasti sama ada Majlis Raja-Raja sudah atau belum memperkenankan pindaan itu dibentangkan di Parlimen

Sultan Johor undi kali terakhir?


Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET


SPRM tahan pengarah jabatan lulus tiket penerbangan anak isteri

Khemah kenduri kahwin halang pintu rumah jiran



Twin Jets Resort Berkonsepkan Kapal Terbang Bakal Dibuka Tak Lama Lagi



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker