Lima negara jadi sasaran sindiket tipu tawaran kerja

Lima negara jadi sasaran sindiket tipu tawaran kerja

Kemboja, Myanmar, Laos, Filipina dan Emiriah Arab Bersatu (UAE), dikesan menjadi destinasi sasaran sindiket penipuan tawaran kerja dan pemerdagangan manusia membawa rakyat Malaysia mangsa penipuan mereka.

Difahamkan, daripada lima negara berkenaan, mangsa dari Malaysia dipercayai paling ramai terperangkap di Myanmar dan Kemboja.



Maklumat mengenai sindiket menyasarkan rakyat Malaysia dikatakan mula diterima Polis Diraja Malaysia (PDRM) sejak September 2021 dan semakin aktif memerangkap mereka yang mahu mencari kerja konon bergaji lumayan di luar negara.

Mengulas perkembangan berkenaan, Ketua Polis Negara, Tan Sri Razarudin Husain, berkata trend terbaharu dikesan PDRM adalah mereka yang tertipu dengan tawaran kerja kemudian dipaksa menjadi scammer di negara luar.

“Modus operandi sindiket adalah menawarkan pekerjaan di luar negara melalui iklan laman media sosial dan laman web pencarian pekerjaan.

“Mereka yang menerima tawaran kerja itu sebaliknya dipaksa menjadi scammer di negara luar.



“Ini trend baharu aktiviti pemerdagangan orang yang dikesan di negara kita. Mangsa dibawa ke negara seperti Kemboja, Myanmar, Laos, Filipina dan UAE (Dubai). Yang terjebak bukan sahaja tidak dibayar gaji, malah dikurung dan turut dicederakan.

“Antara jenayahnya adalah love scam dan pelaburan palsu, juga sindiket judi dalam talian haram yang memaksa mangsa bekerja. Ada dakwaan gaji diterima tak sama seperti dijanjikan,” katanya kepada BH.

BH melaporkan hampir 2,000 rakyat Malaysia yang dipercayai menjadi mangsa sindiket pemerdagangan manusia, masih terperangkap di beberapa negara jiran sejak setahun lalu dan tidak mampu menyelamatkan diri.

Tunggu untuk diseludup



Di Myanmar sahaja, difahamkan lebih 1,200 mangsa berselerak di beberapa daerah menjadi buruh paksa melakukan pelbagai kerja. Ratusan lagi dikesan berada di Thailand, menunggu untuk diseludup keluar, selebihnya di Laos, Kemboja dan Filipina.

BH juga memetik Kuasa Usaha Sementara Kedutaan Besar Malaysia di Yangon, Johan Razak, berkata sindiket pemerdagangan manusia turut mengubah taktik apabila tidak lagi mencari sasaran secara rawak, sebaliknya rakyat Sarawak di pedalaman.

Mencari anak muda ingin mendapat kerja berpendapatan tinggi, mereka memperdaya ramai anak Sarawak di kawasan terpencil, lokasi yang masyarakatnya belum terdedah kepada risiko jadi mangsa pemerdagangan manusia dan sindiket penipuan pekerjaan.

Sementara itu, Razarudin memaklumkan, setakat 31 Oktober lalu, PDRM mengesan 424 rakyat Malaysia, termasuk 73 wanita terperangkap di luar negara dengan 170 berada di Myanmar, Kemboja (147), Laos (54) dan lain-lain negara (53).



“Setakat ini, 321 laporan polis babit keseluruhan 424 rakyat Malaysia itu dibuat orang awam. Seramai 266 berjaya diselamatkan, 158 lagi masih terkandas. Bagi kes terperangkap di Myanmar, 119 laporan polis membabitkan 170 mangsa diterima.

“Daripada jumlah itu, 75 berjaya diselamatkan dan sudah pulang ke tanah air, manakala 95 lagi masih terkandas di negara itu,” katanya. BH

Lima negara jadi sasaran sindiket tipu tawaran kerja

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Famili Duo musim ketiga, Haqiem Rusli, Ariff Bahran menang lagi

Berhibur di kelab malam pakai ‘hoodie’, Fazura dakwa ianya fitnah



5 selebriti Hollywood persetankan Zionis

Melampau betul tindakan Aliff Syukri ke atas Azwan Ali

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker