Tentera Ukraine diambang kekalahan

Tentera Ukraine diambang kekalahan

KYIV: Tentera Ukraine mendakwa peperangannya dengan Russia menghampiri jalan buntu seakan memberi bayangan negara itu kini diambang kekalahan.

Jeneral Ukraine, Valery Zaluzhny mengejutkan pemerhati minggu ini dengan penilaian luar biasa dan jujur bahawa barisan hadapannya di medan peperangan yang luas gagal mencapai sebarang kemajuan.



Walaupun Ukraine melancarkan serangan balas terhadap bedilan berulang kali dari Russia, barisan tentera Kyiv mahu pun Moscow yang menduduki di kawasan timur dan selatan tidak menunjukkan sebarang perkembangan malah tidak berganjak dari posisi mereka sejak November lalu.

“Sama seperti Perang Dunia Pertama, kita sudah mencapai tahap teknologi yang meletakkan kita dalam kebuntuan.

“Kemungkinan besar tidak akan ada kejayaan yang mendalam dan indah untuk diraikan,” kata Zaluzhny kepada majalah The Economist.

Seorang tentera Ukraine berusia 35 tahun yang menyertai pertempuran berhampiran bandar Bakhmut turut menyatakan perkara serupa.



“Saya sudah mengatakannya sejak sekian lama. Selangkah demi selangkah kita semakin kalah dalam peperangan ini.

“Semakin lama perang ‘statik’ ini berterusan, semakin teruk bagi kita,” katanya dalam temu bual telefon bersama wartawan.

Kenyataan itu seakan menidakkan kejayaan serangan balas dilancarkan Ukraine pada musim panas yang digembar-gemburkan selepas negara itu menerima banyak bantuan senjata dari Barat dan melatih rekrut baharu.

Bulan lalu Ukraine juga didapati masih bertempur dengan tentera Russia di satu perkampungan penting yang didakwa sudah ditawan semula beberapa minggu sebelumnya.



Sebagai tindak balas kepada komen Zaluzhny, seorang pegawai kanan Ukraine memberitahu negara itu sedang menghadapi titik perubahan dan perlu memutuskan strategi baharu bagaimana untuk memenangi konflik dengan Russia.

Pembantu Presiden Ukraine, Mykhailo Podolyak Mykhailo pula mengakui bahawa pertempuran itu kini berdepan kesukaran.

Bagaimanapun, Presiden, Volodymyr Zelenskyy menafikan Ukraine semakin kalah dan peperangan itu masih berterusan malah menolak cadangan pemimpin Barat melobi untuk rundingan damai.

Zelenskyy berkata, perang antara Israel dan Hamas juga menarik perhatian dunia dari Ukraine dan situasi itu menjadi matlamat utama Russia. BH



Tentera Ukraine diambang kekalahan

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Wanita jerit ‘Allahu Akbar’ di dalam kereta api ditembak mati polis di Paris



‘Non muslim reading Quran’ trending di TikTok (Video)

Tidak peka nasib Palestin, Fasha Sanda kena cop ‘bodoh’



Mat Coffee kini dibuka, lupakan Starbuck

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker