Papagomo diberi 24jam untuk padam hantaran kait menteri agama dengan dakwaan seksual

Papagomo diberi 24jam untuk padam hantaran kait menteri agama dengan dakwaan seksual

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memberi tempoh 24 jam kepada Wan Muhammad Azri Wan Deris, atau lebih dikenali sebagai Papagomo, untuk menurunkan hantaran Facebook yang didakwa mengaitkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Mohd Na’im Mokhtar dengan dakwaan seksual.

Pesuruhjaya Kehakiman Leong Wai Hong membenarkan arahan injunksi ex-parte yang dimohon Mohd Na’im, sementara menunggu saman fitnah yang difailkannya terhadap Papagomo selesai.



Peguam Mohd Na’im, Akberdin Abdul Kader mengesahkan mahkamah membenarkan permohonan anak guamnya itu.

Menurut salinan notis permohonan ex-parte, mahkamah mengarahkan Azri memadamkan hantaran Facebook bertarikh 18 Septembe dalam tempoh 24 jam keputusan itu dibuat.

Mohd Na’im memfailkan permohonan itu pada 19 Oktober lalu. Dia mendakwa hantaran itu turut melibatkan video TikTok berdurasi enam minit 41 saat berhubung Ahli Parlimen Ipoh Timor Howard Lee memetik ayat Al-Quran.

Mohd Na’im mendakwa hantaran itu telah mengaitkannya dengan dakwaan seksual.



Menafikan dakwaan itu sebagai tidak benar, dia berkata hantaran itu antara lain menyiratkan dia sebagai seorang “penunggang agama Islam dan berdepan dengan tuduhan seksual.

Dia juga mendakwa hantaran itu menyiratkan dia bersekongkol dengan DAP demi kepentingan peribadi dan mengetepikan kepentingan orang Islam di negara ini.

Dia memohon sejumlah ganti rugi, termasuk arahan mahkamah agar Azri membuat permohonan maaf yang jelas secara terbuka, memadamkan hantaran itu secara kekal dan tidak mengulang kenyataan yang didakwa fitnah itu.

Dia juga memohon ganti rugi am, teladan, teruk dan punitif, serta faedah lima peratus setahun dari tarikh penghakiman sehingga penyelesaian penuh, kos dan lain-lain relif yang dianggap wajar dan sesuai oleh mahkamah.



Malaysiakini sedang menghubungi peguam Azri berkenaan perkara ini.

Pada 12 Januari lalu, polis dilaporkan memulakan siasatan terhadap dakwaan seorang hakim kanan ketika itu didakwa membuat gangguan seksual terhadap seorang wanita yang sudah berkahwin pada 2020.

Hakim itu kemudian membuat laporan polis terhadap pihak yang menuduhnya dan mendakwa dia telah difitnah.

Na’im juga sebelum ini memfailkan saman terhadap anggota Majlis Kerja Tertinggi Umno Lokman Noor Adam berkenaan hantaran berkaitan dakwaan itu.



Lokman kemudian memohon maaf secara terbuka di mahkamah bagi menyelesaikan saman itu. Mk

Papagomo diberi 24jam untuk padam hantaran kait menteri agama dengan dakwaan seksual

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Ajai tercarut dalam program FD3

FD3: Kemunculan Datuk Red bawa tuah kepada Adira



All Stars Gegar Vaganza: “Vocal cord saya memang ada parut kekal” – Naqiu

Saya tak berzina – Shakilla Khoriri

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker