Saya pegang pen, bukan hisap vape – MP PN

Saya pegang pen, bukan hisap vape – MP PN

Seorang ahli parlimen Perikatan Nasional (PN) menafikan dakwaan dia menghisap vape di Dewan Rakyat selepas gambar ahli parlimen pembangkang itu memegang objek berbentuk silinder pada mulutnya tular di media sosial.

Ahli Parlimen Tanah Merah Ikmal Hisham Abdul Aziz dilaporkan menjelaskan bahawa objek yang dimaksudkan adalah sebatang pen.



Ikmal dipetik portal berita itu sebagai menegaskan bahawa dia tidak merokok mahupun hisap vape.

“Semua orang tahu saya bukan kaki merokok, duduk sebelah orang merokok pun saya tak tahan, apatah lagi merokok, hisap vape jauh sekali,” katanya dilaporkan berkata.

Imej itu diambil oleh Sadiq Asyraf – jurugambar kepada Perdana Menteri Anwar Ibrahim, ketika Ahli Parlimen PN keluar dari Dewan Rakyat pada Selasa (19 Sept) berikutan kekecohan yang berpunca daripada komen yang dibuat oleh Anwar mengenai Ahli Parlimen Putrajaya Radzi Jidin.

Sadiq kemudian memuat naik imej itu di X (sebelum ini dikenali sebagai Twitter), dengan keterangan “Betul betul koyak terus tarik vape sambil keluar dewan”.



Sementara itu, Ikmal berkata dia adalah penyokong kuat Rang Undang-undang Kawalan Hasil Tembakau dan Merokok 2022 yang dikemukakan bekas menteri kesihatan Khairy Jamaluddin.

Dia turut menyatakan kesediaannya untuk memberi penjelasan berhubung perkara itu kepada Speaker Dewan Rakyat Johari Abdul, yang berkata dia akan mengeluarkan surat kepadanya pemimpin PN itu.

Pada Ogos 2020, Menteri Luar Negeri ketika itu, Hishammuddin Hussein dikenakan kompaun kerana hisap vape di Dewan Rakyat.

Bagaimanapun, Hishammuddin tidak mendedahkan jumlah kompaun yang dikeluarkan Kementerian Kesihatan.



Pesalah sebelum ini telah dikompaun sehingga RM500, dan kegagalan menjelaskan jumlah itu boleh menyebabkan denda tambahan RM10,000 atau penjara dua bulan, atau kedua-duanya.

Hishammuddin turut memohon maaf selepas dibidas oleh netizen kerana hisap vape semasa sidang Parlimen ketika itu.

Saya pegang pen, bukan hisap vape – MP PN

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Baby Shima dah jadi Mondy Tatto (Video)

La Luna ada unsur soft porn?



Bapa Mondy minta maaf

Peluk ok, cium bibir tak boleh – Fedi Nuril



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker