Peserta Miss Universe Indonesia diminta tanggal bra

Peserta Miss Universe Indonesia diminta tanggal bra

Enam peserta pertandingan Miss Universe Indonesia memfailkan aduan kepada polis, mendakwa penganjur melakukan gangguan seksual apabila mereka diminta menjalani ‘pemeriksaan badan’ tanpa baju, kata peguam mereka pada Selasa.

Polis mengesahkan bahawa peserta memfailkan laporan itu dan ia akan disiasat, lapor The Straits Times yang memetik Reuters.



Pertandingan ratu cantik itu diadakan di ibu negara Jakarta dari 29 Julai hingga 3 Ogos.

Peserta terbabit berkata, penganjur meminta lima daripada mereka menanggalkan pakaian dalam untuk pemeriksaan fizikal di dalam bilik dengan lebih 20 orang turut berada di situ, termasuk lelaki.

Mereka kemudian diambil gambar dalam keadaan sedemikian, kata peguam peserta itu, Mellisa Anggraeni.

Peguam itu berkata, tiada keperluan untuk pemeriksaan sedemikian dan justeru enam peserta itu memfailkan aduan.



Pertubuhan Miss Universe dalam satu kenyataan pada Selasa berkata, pihaknya dimaklumkan mengenai dakwaan itu dan ia sedang meneliti perkara berkenaan.

“Miss Universe memandang serius dakwaan gangguan seksual. Menyediakan tempat selamat untuk wanita adalah keutamaan Pertubuhan Miss Universe,” katanya.

Seorang pengadu memberitahu pada sidang akhbar yang disiarkan oleh saluran berita Kompas TV, bahawa dia diminta untuk bergambar secara tidak wajar, termasuk dengan melebarkan kakinya.

“Saya rasa seperti sedang diintai. Saya sangat keliru dan tidak selesa,” kata wanita yang tidak disiarkan namanya itu dan penyiar televisyen turut mengaburkan wajahnya.



Reuters cuba menghubungi syarikat yang mengendalikan pertandingan Miss Universe Indonesia, PT Capella Swastika Karya, dan pengasas syarikat itu, Poppy Capella, melalui akaun media sosial mereka, tetapi tiada respons.

Reuters tidak dapat mencari butiran talian hubungan untuk jurucakap syarikat. Pertubuhan Miss Universe juga tidak segera menjawab permintaan menerusi e-mel untuk komen mengenai dakwaan itu.

Jurucakap polis Jakarta, Trunoyudo Wisnu Andiko berkata, laporan daripada peserta diterima pada Isnin, dan ia akan disiasat.

Kumpulan agama di Indonesia, negara dengan penduduk Islam paling ramai di dunia, pada masa lalu membantah pertandingan ratu cantik.



Taikun media selebriti Thailand dan peguam bela hak transgender Jakapong ‘Anne’ Jakrajutatip membeli Pertubuhan Miss Universe pada harga AS$20 juta (kira-kira RM91.6 juta) tahun lalu.

Pertandingan di Jakarta diadakan untuk memilih penyertaan Indonesia untuk pertandingan Miss Universe tahun depan yang akan diadakan di El Salvador, akhir tahun ini.

Pertandingan oleh Pertubuhan Miss Universe, yang kini dimiliki bersama oleh Donald Trump antara 1996 dan 2002, telah berlangsung sejak 1952. HM

Peserta Miss Universe Indonesia diminta tanggal bra



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Enot dedah dakwaan berkahwin dengan pengkid



Rakan pelawak ‘kahwin’ pengkid, Didie Alias sebak

Bukan saya nak buka aib Enot – Didie luah perasaan

Kenapa saya diceraikan – Adibah

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker