Sanusi, ceritalah isu pengangguran, keperluan anak muda

Sanusi, ceritalah isu pengangguran, keperluan anak muda

Sanusi Md Nor dinasihat mencari “cerita lain” terutama mengurangkan pengangguran di Kedah, isu pembangunan termasuk keperluan anak muda berbanding memainkan sentimen 3R (agama, kaum, dan institusi raja).

Perkara itu disuarakan dua pemimpin tinggi Pakatan Harapan-Barisan Nasional negeri, supaya menteri besar Kedah itu bercakap mengenai perkara lain kerana hak Melayu dan Islam dijamin Perlembagaan.



Pengerusi PH Kedah, Mahfuz Omar, berkata di negeri itu terdapat lebih 130,000 orang berdaftar dengan Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) untuk mencari kerja.

“Terdapat 135,000 orang yang mendaftar dengan Perkeso Kedah untuk mencari pekerjaan. Beliau sepatutnya memberi tumpuan untuk menerangkan apa yang PN (Perikatan Nasional) tawarkan untuk menyelesaikan pengangguran dalam kalangan rakyat Kedah,” katanya menurut Harian Metro.

Sebaliknya, beliau berkata Sanusi cuba mengalih perhatian orang ramai dengan mengupas isu 3R dengan membuat kenyataan mengenai orang bukan Islam dicemari rasuah.

Mahfuz yang juga naib presiden Amanah mendakwa, Sanusi dilihat cuba “menutup amalan rasuah PN”, berikutan tindakan PAS tidak merayu terhadap keputusan petisyen pilihan raya kerusi Parlimen Kuala Terengganu.



Sanusi ketika ditemui bual dalam podcast “Keluar Sekejap” bersama Khairy Jamaluddin dan Shahril Hamdan kelmarin berkata, individu bukan Islam paling ramai ditangkap kerana memberi dan menerima rasuah.

Baru-baru ini, pengarah pilihan raya PN itu sekali lagi mencetuskan kontroversi apabila menyentuh perkenan sultan berkait pelantikan “menteri besar cokia (tiada kualiti)”.

Sementara itu, Pengerusi BN Kedah Mahdzir Khalid, menasihatkan Sanusi bercakap mengenai pembangunan negeri dan keperluan orang muda.

“Dia boleh cerita buat untuk orang muda, orang muda sekarang nak satu keadaan harmoni dan stabil, jaminan masa depan, ada makan atas meja, dia (golongan muda) kena bayar duit rumah, duit kereta, anak dia sekolah, anak dia kecil, untuk Kedah apa dia (Sanusi) jamin,” katanya.



Sanusi, ceritalah isu pengangguran, keperluan anak muda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Dituduh jual agama dengan pakai tudung ‘on off’, Baby Shima saman PU Syed dan Ketua Pemuda PAS Pahang



Terkejut tengok Ameera Khan di gimnasium (Video)

Harinya akan tiba bila dia pergi, Amy doakan untuk anaknya Alexander



Angkuh dan berlagak samseng, pekerja pasar raya ditahan Polis



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker