Jangan hancurkan negara dengan fitnah, kata dusta – Agong

Jangan hancurkan negara dengan fitnah, kata dusta – Agong

Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menyeru seluruh rakyat menerapkan akhlak mulia dalam pertuturan dengan menutur bicara kebenaran, bersikap jujur serta menjauhi fitnah, kata-kata dusta dan pembohongan.

Dalam titah baginda bersempena sambutan Maulidul Rasul Peringkat Kebangsaan tahun ini, Baginda mengajak masyarakat untuk bersama mencontohi akhlak warisan maknawi Rasulullah SAW yang amat bernilai dan istimewa.



Baginda bertitah, setiap baris-baris tutur kata Radulullah SAW disulami dengan penuh kesantunan dan memancarkan keperibadian mulia serta hormat kepada teman bicara.

“Baginda tidak berbicara kecuali dalam hal yang bermanfaat dan tidak pernah menuturkan tipu daya, apatah lagi nista kepada pengikut mahupun penentangnya.

“Hakikatnya, perkataan yang kurang elok, sama ada ketika tutur bicara mahu pun ketika menulis di media sosial, kata-kata berbentuk cacian, nista dan dusta serta fitnah akan hanya menggugat kestabilan dan keharmonian negara tercinta,” titahnya.

Al-Sultan Abdullah turut menyeru agar mengambil iktibar dengan kejatuhan serta keruntuhan tamadun dan kuasa besar dunia akibat daripada budaya fitnah yang mendominasi dan membarah dalam kehidupan bangsanya.



Titah baginda, selepas kewafatan Rasulullah SAW, fenomena fitnah membawa kepada peristiwa amat tragis dalam sejarah Islam menerusi pembunuhan khalifah ketiga, Saidina Uthman bin Affan.

“Demikian hebat hakikat fitnah dan tipu daya yang bukan sahaja telah menumpahkan darah seorang pemimpin Islam yang agong, malah turut menghancurkan keharmonian dan kestabilan sebuah negara.

“Kerana itu Allah SWT mengingatkan seluruh umat Islam untuk menghindari serta menjauhi orang-orang yang tidak bercakap benar,” titah baginda.

Terdahulu, Seri Paduka Baginda dan Raja Permaisuri Agong, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah berangkat ke Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Kebangsaan Tahun 1445H/2023M di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini, hari ini.



Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim serta isteri, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail turut hadir pada majlis berkenaan.

Sambutan dengan tema ‘Perpaduan Teras Malaysia Madani’ adalah merupakan manifestasi dari intipati ajaran Rasulullah SAW dan ia merupakan satu tema yang sangat signifikan kepada umat Islam termasuk masyarakat bukan islam di negara ini. Utusan

Jangan hancurkan negara dengan fitnah, kata dusta – Agong

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Elly undur diri dari GV10

Nabil jelas isu Mamat di tempat ‘tinggi’



Gelaran ‘Datuk’ suami Intan didakwa palsu

Tolonglah berikan saya ‘job’ – Mak Wan



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker