PNB sah pindah ke Menara Merdeka 118 hujung tahun ini

KUALA LUMPUR: Permodalan Nasional Bhd (PNB) akan berpindah ke Menara Merdeka 118 dari lokasi sekarang di Menara PNB, Jalan Tun Razak, yang didudukinya sejak 1985, kata Presiden dan Ketua Eksekutif Kumpulan Ahmad Zulqarnain Onn.

“Pemindahan itu akan bermula pada suku keempat 2023 dan kami akan beroperasi sepenuhnya di pejabat baharu menjelang akhir tahun.

“Penempatan semula kami ke Merdeka 118, bangunan hijau bertaraf tiga platinum oleh LEED, Hartanah Hijau (GreenRE), dan Indeks Bangunan Hijau (GBI), akan membolehkan kami mengurangkan pelepasan Skop 2 kami, kerana ia merupakan bangunan hijau yang dioptimumkan tenaga berprestasi tinggi,” katanya dalam laporan tahunan syarikat.



PNB, yang memiliki Merdeka 118 melalui anak syarikat milik penuh, PNB Merdeka Ventures Sdn Bhd, akan menduduki 17 tingkat bangunan pencakar langit terbaharu di Kuala Lumpur.

Menara itu juga akan mengalu-alukan kehadiran Maybank pada suku pertama 2025 apabila institusi kewangan itu mengesahkan penempatan semula ibu pejabat korporatnya di Menara Maybank.

Bank itu dijadualkan menduduki 33 tingkat dengan jumlah keluasan sebanyak 650,000 kaki persegi.

Merdeka 118 membuat kemunculan antarabangsanya di “Council on Tall Buildings and Urban Habitat (CTBUH) Conference 2022” di Chicago, AS yang dihadiri oleh lebih 50 negara, yang mana menara Merdeka 118 secara rasmi diiktiraf sebagai bangunan kedua tertinggi di dunia dan tertinggi di Asia Tenggara.



Menamatkan tahun di bawah tinjauan dengan penuh perhatian, bangunan itu meraikan penyiapan fakad kacanya apabila panel terakhir telah dipasang dengan selamat.

Merdeka 118 terdiri daripada kira-kira 18,000 panel kaca yang membentuk menara fakad kristal dan pemasangan panel akhir menandakan 95% menara telah siap.

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Ini sebab Mamat tidak hadir majlis pernikahan Shuib

Bangun Pagi Dah Ada Husband – Watie



Shuib tak jemput Sepahtu ke majlis nikah?

Shuib tersalah sebut nama isteri



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker