Cangkul kepala ibu saudara kerana berebut tanah

Cangkul kepala ibu saudara kerana berebut tanah

MELAKA: Seorang pengacara majlis mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Ayer Keroh, hari ini, atas tuduhan menyebabkan kecederaan parah terhadap ibu saudaranya dengan menggunakan cangkul kerana berebut tanah dalam satu kejadian minggu lalu.

Tertuduh, Johari, 48, berstatus pemastautin tetap dengan kad pengenalan merah, meminta dibicarakan sejurus dibacakan dan diterangkan mengenai pertuduhan itu kepadanya di hadapan Hakim Mohd Sabri Ismail.



Berdasarkan pertuduhan, dia didakwa dengan sengaja menyebabkan kecederaan parah terhadap Jalilah Jalal, 60, dengan menggunakan cangkul, yang boleh menyebabkan kematian mangsa.

Perbuatan itu dilakukan di hadapan rumah di Lot 672 Batu 6 1/2 Jalan Daeng Tawi Telok Mas, pada 10 Jun lalu, kira-kira jam 5 petang.

Dia didakwa mengikut Seksyen 326 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara boleh sampai 20 tahun dan denda atau sebat, jika disabitkan.

Timbalan Pendakwa Raya, Puteri Nur Nadia Mohamed Iqbal yang menjalankan pendakwaan tidak menawarkan sebarang jaminan atas alasan kesalahan itu tidak boleh dijamin.



Beliau juga meminta mahkamah mengambil kira kecederaan dialami mangsa yang disahkan doktor iaitu cedera dan pendarahan pada otak, patah tulang pipi, dagu, tangan kiri dan rusuk serta pendarahan mata hingga dirawat di Unit Rawatan Rapi Hospital Melaka.

“Keadaan mangsa kritikal sehingga terpaksa ‘ditidurkan’ serta memerlukan alat bantuan pernafasan sehingga kini.

“Tertuduh dan mangsa mempunyai hubungan saudara dan tinggal berdekatan, justeru pendakwaan tidak menawarkan jaminan bagi mengelakkan pertelingkahan berpanjangan antara keluarga mereka,” katanya.

Tertuduh yang tidak diwakili peguam, bagaimanapun berhujah panjang lebar memohon diberikan ikat jamin dengan alasan perlu menanggung isteri serta empat anak dan mendakwa kejadian berlaku kerana ingin mempertahankan anak-anaknya.



Dia juga mendakwanya pertelingkahan sudah lama berlaku dan ibu saudaranya itu menghidap penyakit dan hampir gila.

Selepas meneliti hujah kedua-dua pihak, mahkamah memutuskan tidak membenarkan jaminan dan kes ditetapkan untuk sebutan semula pada 18 Julai depan. BH

Cangkul kepala ibu saudara kerana berebut tanah

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Pemain Piano Malaysia, Cathryn Li tak sengaja tayang duit simpanan RM40 juta

Saya Nak Sangat Expose Artis Hamilkan Saya Tapi….



Tetamu jerit suruh Janna dan Dini ‘Kiss’, fahamlah kenapa Ustaz Wadi balik

Awal Ashaari cari penyakit upload video Ameera tonggek



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker