Kedutaan AS di Malaysia dihukum, Mahkamah perintahkan bayar bekas jaga RM66 ribu

 

Mahkamah Perusahaan memerintahkan Kedutaaan Amerika Syarikat membayar sebanyak RM66,000 kepada seorang pengawal keselamatan susulan pemecatannya secara tidak sah 15 tahun lalu.

Dalam keputusan yang disampaikan pada 27 April lalu, Pengerusi Mahkamah Perusahaan, Amrik Singh berkata Kedutaan AS gagal memberikan bukti salah laku terhadap L Subramaniam.



Menurut keputusan bertulis itu, Amrik berkata pasukan peguam Kedutaan AS mengemukakan sebahagian besar hujah mereka di mahkamah Perindustrian Malaysia yang tidak mempunyai bidang kuasa untuk mendengar kes itu, berbanding memberikan bukti berhubung dakwaan salah laku Subramaniam yang dikaitkan dengan cuti tanpa kebenaran.

Amrik bagaimanapun menegaskan isu Kedutaan AS menikmati imuniti mutlak tidak terpakai kerana kontrak pekerjaan Subramaniam dari 20 Sept 1998 sehingga pemberhentiannya yang menyalahi undang-undang pada 4 April 2008, tidak melibatkan pengendalian maklumat sulit yang mempunyai kesan ke atas kedaulatan AS.

Pengerusi Mahkamah Perusahaan itu berkata walaupun Subramanian telah bekerja selama hampir 10 tahun, dia dikekalkan jawatan yang sama dan tidak pernah dinaikkan pangkat yang melibatkan penyimpanan maklumat sulit.

Penuntut ada hak sebagai rakyat Malaysia



“Kontrak pekerjaan itu sendiri tidak memberikan petunjuk jelas mengenai undang-undang yang terpakai kepada pihak yang menuntut (Subramaniam) dan Kedutaan AS sekiranya terdapat pertikaian antara mereka. Terdapat pengabaian sepenuhnya terhadap hak rayuan pihak yang menuntut apabila dia telah menulis untuk memohon penjelasan mengenai pemecatannya.

“Pemohon tidak boleh dibiarkan untuk memikirkan sistem undang-undang mana yang terpakai untuk dia mendapatkan ganti rugi bagi pemecatannya apabila tiada sebarang maklum balas dikemukakan oleh Kedutaan AS pada masa pemecatannya.

“Perkara tambahan di sini sudah tentu, penuntut sebagai warganegara Malaysia menikmati hak di bawah undang-undang negara asalnya. Dalam kes ini, tiada bukti dokumentari dikemukakan untuk membuktikan bahawa tiada tuntutan atau prosiding boleh dibawa ke Mahkamah Malaysia kerana imuniti kedaulatan Kedutaan AS yang seterusnya memerlukan pihak menuntut menganggap kontrak pekerjaan itu sebagai bersifat komersial,” Amrik berkata.

Pengerusi Mahkamah Perusahaan menyatakan bahawa Kedutaan AS telah menjelaskan sejak awal lagi bahawa ia tidak akan mengambil bahagian dalam mendengar merit kes Subramaniam, menyebabkan Kedutaan AS tidak memberikan sebarang bukti mengenai dakwaan salah laku pihak yang menuntut yang menjadi asas di sebalik pemecatan itu.



Tiada bukti dakwaan salah laku

Amrik menegaskan bahawa butiran dakwaan salah laku Subramaniam tidak didedahkan kepadanya supaya dia boleh menjawab atau memberikan sebarang penjelasan sebelum penamatan itu.

“Selain itu, adalah penting untuk ambil perhatian bahawa Kedutaan AS telah menamatkan perkhidmatan pihak yang menuntut tanpa mengeluarkan surat tunjuk sebab dan tanpa mengadakan siasatan domestik di mana dia akan diberi peluang untuk menjawab pertuduhan yang dibuat terhadapnya. Juga tiada sebarang alasan diberikan kepada pihak yang menuntut secara bertulis atau lisan.

“Tiada bukti dikemukakan pada rekod bagi pihak Kedutaan AS untuk menyangkal dakwaan pemecatan yang tidak adil oleh pihak yang menuntut. Tanpa sebarang bukti sanggahan daripada Kedutaan AS, adalah memadai bagi mahkamah untuk memutuskan bahawa pemecatan pihak menuntut adalah tanpa sebab atau alasan yang adil,” kata Amrik.



Mengenai pengiraan jumlah bayaran sebanyak RM66,000 itu Mahkamah Perusahaan megambil kira gaji tertunggak Subramaniam sebanyak RM2,000 yang didarab sebanyak 24 bulan, serta ganti rugi gantian pemulihan ke jawatan asal(satu bulan gaji bagi setiap tahun perkhidmatan) sebanyak RM2,000 didarab sembilan bulan.

Amrik turut mengarahkan Kedutaan AS membayar RM66,000 itu kepada Subramaniam dalam tempoh 30 hari dari tarikh penganugerahan iaitu 27 April.

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);



KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Curang, Farid sindir Diana ke?

Adira ditegur pakai baju cantik tapi dada….

Jimin BTS Photobomb Video Zahirah Macwilson [VIDEO]

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker