Tiada kem Zahid, hanya kem Umno – Ahmad Maslan

Penafian setiausaha agung Umno terhadap wujud kem dalam Umno muncul ketika cakap-cakap mengatakan parti itu kini dilihat berpecah.

Tiada kem Zahid, hanya kem Umno – Ahmad Maslan

Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan mengulangi jaminan presiden parti Ahmad Zahid Hamidi bahawa hanya ada satu kem dalam parti iaitu, “kem Umno”, ketika cakap-cakap mengatakan parti itu kini dilihat sedang berpecah.

“Tidak ada kem presiden atau tidak, kita sudah nyatakan berulang kali, ketika pengenalan calon pun sudah diberitahu. Hanya ‘kem Umno’,” katanya pada sidang media selepas menyampaikan bantuan persekolahan pada majlis bantuan sekolah dan anak yatim di sini hari ini.

Ahmad berkata cakap-cakap mengenai perpecahan timbul kerana dua jawatan tertinggi parti tidak dipertandingkan pada pemilihan kali ini.

Beliau berkata keputusan untuk tidak mengadakan pertandingan dua jawatan itu menguntungkan parti.

“Itu yang bagusnya kita tak laksanakan pertandingan untuk jawatan tertinggi, sebab mahu elakkan berlakunya kem A atau B. Kita hanya harapkan ketika Umno berada pada waktu sukar ini, ia tidak boleh dilihat sebagai parti yang berpecah belah. Sebab itu kita hanya ada satu kem saja,” katanya.

Sebelum ini didakwa wujud dua kem dalam Umno iaitu yang menyokong presiden dan yang menentangnya. Bagaimanapun, Zahid serta timbalannya Mohamad Hasan dan bekas perdana menteri Ismail Sabri Yaakob, telah menafikan dakwaan tersebut.

Ahmad berkata tindakan terhadap dua bekas ahli Umno senior baru-baru ini hanyalah tindakan tatatertib dan tiada kaitan dengan niat mereka untuk bertanding dalam pemilihan parti.

“Semua orang tahu – bagaimana anda boleh bercakap buruk tentang parti sendiri semasa berkempen ketika pilihan raya umum?” katanya ketika ditanya sama ada penggantungan Hishammuddin Hussein dan penyingkiran Khairy Jamaluddin timbul kerana kesetiaan mereka.

“Bagaimana anda boleh mengatakan parti anda begini dan begitu di media sosial? Ia sampai ke tahap di mana ia dilaporkan di media setiap hari.

“Bagaimana anda boleh ‘menembak jatuh’ parti anda sendiri selama minggu-minggu?” katanya.

Selain Khairy, Umno juga memecat bekas ketua Umno Selangor Noh Omar kerana melanggar disiplin parti semasa pilihan raya umum pada November dan bekas ketua penerangan Shahril Hamdan, Maulizan Bujang dan Salim Sharif digantung tugas selama enam tahun.

Ahmad berkata, tidak mematuhi akuan berkanun yang ditandatangani yang memberi kuasa kepada Zahid untuk membentuk pakatan dengan parti dan gabungan lain adalah satu lagi kesalahan tatatertib yang dilakukan oleh beberapa bekas ahli parti itu. FMT

Tiada kem Zahid, hanya kem Umno – Ahmad Maslan

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Uqasha kesal dituduh pembuli zaman sekolah

Pelanggan mabuk pukul pekerja Restoren Pelita [VIDEO]

Checklist Ramadhan Yang Patut Diamalkan

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker