Kes salah semadi mayat, KDN tanggung semua kos

KUALA LUMPUR – Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata, beliau akan menanggung sepenuhnya kos persemadian mayat lebih RM20,000 yang sudah dibelanjakan satu keluarga yang terlibat kesilapan identiti mayat seorang tahanan di Penjara Sungai Buloh Ahad lalu.

Saifuddin Nasution turut mengakui wujud elemen kecuaian dan kelemahan sistem dalam insiden berkenaan, dan menegaskan tidak akan berkompromi terhadap sebarang aspek kecuaian bagi memastikan ia tidak berulang.

“Saya akui ada elemen kecuaian dan kelemahan sistem. Kita segera arahkan penubuhan jawatankuasa lembaga siasatan serta-merta dan arahan saya adalah tidak boleh ada sebarang kompromi terhadap aspek kecuaian.

“Kita akan sentiasa mengambil langkah penambahbaikan, apakah sistem sedia ada tidak memadai dari sudut proses identifikasi. Kalau kita perlu teroka idea lain, kita terbuka.

“Atas perbelanjaan yang telah dikeluarkan oleh keluarga, saya sendiri akan bayar pampasan itu. Saya akan selesaikan dalam tempoh kurang 48 jam,” katanya ketika menggulung perbahasan Belanjawan 2023 di Dewan Rakyat hari ini.

Terdahulu, pada Ahad lalu, Kosmo! melaporkan mengenai kekeliruan yang berlaku selepas keluarga terbabit dimaklumkan supaya menuntut mayat anak mereka di Hospital Sungai Buloh pada selepas dipercayai tidak sedarkan diri ketika berada dalam tahanan di Penjara Sungai Buloh.

Keluarga itu mendakwa, anak mereka yang tinggal dan bekerja di Selayang, Selangor, ditahan sebelum ditempatkan di Penjara Sungai Buloh bersama lelaki yang meninggal dunia itu.

Saifuddin menjelaskan, pihak keluarga sudah dipanggil untuk membuat pengecaman mayat selepas selesai proses bedah siasat di hospital, namun fizikal mayat itu menyebabkan pihak keluarga sukar membuat pengecaman sebelum pengebumian.

“Ketika ‘roll call’ dibuat, anak itu muncul dan memaklumkan dia tidak mati. Jadi kesilapan identiti tersebut segera disahkan,” katanya.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Musa Hassan beri amaran jangan masuk campur urusan keluarga [VIDEO]

Logo rahsia beruang pada coklat Toblerone

Didakwa gigit ‘kemaluan wanita’, anak billionair dipanggil polis

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker