Peguam bela PU Azman cadang kemuka representasi

Peguam bela PU Azman cadang kemuka representasi

SEREMBAN: Peguam bela bagi pendakwah selebriti, Azman Syah Alias, 41, mempertimbang untuk mengemuka representasi kepada Jabatan Peguam Negara, berkaitan lima pertuduhan terhadap anak guamnya.

Ini membabitkan pertuduhan melakukan amang seksual fizikal terhadap dua remaja lelaki pada Februari dan Julai lalu.

Bagaimanapun, Peguam Mohamad Zahid Ahmad yang mewakili tertuduh berkata, pihaknya perlu meneliti dokumen yang diserahkan oleh pihak pendakwaan terlebih dahulu, sebelum menghantar representasi itu.

“Insya-Allah kita akan kemuka representasi kepada pihak pendakwaan untuk pertimbangan.

“Niat kita untuk teliti balik kes ini. Jika ada pertimbangan terbaik untuk ditarik balik. Kita akan cuba hantar surat itu (representasi),” katanya ketika ditemui selepas selesai prosiding sebutan semula kes di Mahkamah Sesyen Seremban, hari ini.

Terdahulu dalam prosiding di hadapan Hakim Datin Surita Budin, Mohamad Zahid memohon tempoh sebulan setengah untuk meneliti dokumen, sebelum sebutan semula kes ditetapkan.

Pihak pendakwaan yang diwakili Timbalan Pendakwa Raya, Hafizah Zainul Hashimi sebelum itu memaklumkan dua dokumen sedia diserahkan kepada pihak pembelaan hari ini.

Mahkamah kemudian menetapkan kes disebut semula pada 31 Januari depan.

Pada 12 Oktober lalu, Azman Syah dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Seremban, atas lima pertuduhan melakukan amang seksual terhadap dua remaja lelaki pada Februari dan Julai lalu.

Tertuduh bagaimanapun mengaku tidak bersalah di hadapan Surita, selepas pertuduhan dibacakan jurubahasa.

Mengikut tiga pertuduhan, tertuduh melakukan amang seksual fizikal dengan melakukan perbuatan kelucahan melampau, termasuk merangsang mangsa berusia 17 tahun.

Perbuatan itu dilakukan di ruang tamu dan tandas di sebuah rumah di Taman Tiara Sendayan di Nilai pada 6 Julai 2022 di antara jam 3 pagi hingga 5 pagi.

Tertuduh turut melakukan perbuatan sama terhadap mangsa berusia 16 tahun 10 bulan yang dilakukan pada 6 Julai 2022, di antara jam 3 pagi hingga 5 pagi di ruang tamu rumah sama dan pada 5 Februari 2022, di antara jam lebih kurang 8.30 malam hingga 12 tengah malam.

Tertuduh didakwa melakukan kesalahan mengikut Seksyen 14(a) Akta Kesalahan-Kesalahan Seksual Terhadap Kanak-Kanak 2017.

Jika sabit kesalahan, tertuduh boleh dihukum penjara tidak melebihi 20 tahun dan boleh juga disebat.

Semalam, Mahkamah Majistret dan Sesyen Klang, Azman Shah didakwa atas empat pertuduhan melakukan amang dan komunikasi seksual serta kelucahan melampau terhadap tiga remaja lelaki pada Februari, Jun dan Ogos lalu.

Tertuduh bagaimanapun mengaku tidak bersalah selepas tiga pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Syafeera Mohd Said di Mahkamah Sesyen dan satu pertuduhan di hadapan Majistret Amirul Asyraf Abd Rasid di Mahkamah Majistret. BH

Peguam bela PU Azman cadang kemuka representasi


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Terima kasih Annuar bongkar Muhyiddin beri duit pada UMNO

Raba payu dara sepupu isteri, lelaki didakwa

Wan Fayhsal buat laporan polis terhadap Anwar

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker