Rusuhan besar di Pakistan bantah penyingkiran Imran Khan

Rusuhan besar di Pakistan bantah penyingkiran Imran Khan

Rusuhan tercetus di banyak lokasi di Pakistan selepas Suruhanjaya Pilihan Raya negara itu hari ini membatalkan kelayakan bekas perdana menteri Imran Khan untuk memegang jawatan kerajaan.

Satu panel yang diketuai Ketua Suruhanjaya Pilihan Raya, Sikander Sultan Raja membatalkan kelayakan ketua pembangkang itu kerana membuat “kenyataan palsu dan pengisytiharan tidak benar” mengenai hadiah negara dan menjual sebahagian barangan itu ketika berkuasa.



Pakistan Tehreek-e-Insaf (PTI) yang dipimpin Imran menyeru penyokong keluar ke jalan raya bagi membantah keputusan itu, meningkatkan konfrontasi lebih meluas antara penyokongnya dan kerajaan gabungan yang berusia enam bulan diketuai Perdana Menteri, Shehbaz Sharif.

Imran disingkirkan pada April lalu menerusi undi tidak percaya di Parlimen yang diusulkan oleh satu parti perikatan dikenali sebagai Pergerakan Demokratik Pakistan (PDM).

Beliau sebelum ini sering menyerang ketua Suruhanjaya Pilihan Raya kerana berat sebelah terhadap partinya.

Keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya membatalkan kelayakan Imran itu tidak mengejutkan kerana pemimpin PTI sebelum ini menuduh kerajaan berusaha menghalang beliau daripada bertanding pada pilihan raya umum pada 2023.



Imran sebelum ini juga mendesak pilihan raya umum segera diadakan.

Pemimpin kanan PTI, Fawad Chaudhry keputusan itu akan menyebabkan Imran disingkirkan daripada penggal Dewan Kebangsaan.

“Pembatalan kelayakan sama ada separa atau penuh itu tidak dapat diterima. Rakyat menolak keputusan ini. Revolusi sudah bermula,” kata Fawad dalam kenyataan di Twitter.

Seorang lagi pemimpin PTI, Asad Umar berkata, keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya itu akan dicabar di mahkamah dan impian untuk menyingkirkan Imran tidak akan menjadi kenyataan.



Terdapat spekulasi beberapa pemimpin berkuasa tentera mungkin bertolak ansur terhadap PTI tanpa Imran yang menggesa Pakistan mencapai satu dasar luar yang bebas.

Sokongan yang semakin meningkat terhadap bekas perdana menteri itu juga dilihat sebagai membimbangkan oleh sebahagian pesaingnya.

Bantahan dilaporkan tercetus di banyak bandar termasuk Islamabad, Lahore, Rawalpindi, Faisalabad dan Peshawar lapor stesen televisyen ARY. FMT

Rusuhan besar di Pakistan bantah penyingkiran Imran Khan



Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]



Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Alat memasak stimbot meletup di sebuah restoren


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET




Khairy tayang bakat main gitar (Video)

UFC 280: Anak buah Khabib, Islam Makhachev berjaya tumbangkan Juara Dunia [VIDEO]

Silap Saya Sebab Teruskan Walaupun Ibu Bapa Tak Restu- Abang Viva [VIDEO]

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker