Mahathir bertanding lagi kerana gagal ‘sediakan’ Mukhriz

 

PETALING JAYA: Tindakan Dr Mahathir Mohamad untuk bertanding sekali lagi dalam pilihan raya umum (PRU15) pada usia melewati 100 tahun menunjukkan bekas perdana menteri itu gagal melahirkan “protégé” untuk mewarisi aura kepimpinannya, kata penganalisis politik.

Felo Majlis Profesor, Jeniri Amir mengibaratkan “kasut yang ditinggalkan oleh Mahathir” terlalu besar sehingga sukar untuk diisi oleh mana-mana pemimpin, waima anaknya sendiri, Mukhriz Mahathir.

Oleh demikian, katanya, sukar untuk Gerakan Tanah Air (GTA), gabungan yang dipimpin oleh Mahathir sendiri untuk bergerak ke depan, dalam menarik penyokong dan pengundi.

“Jenama Mahathir belum lagi dapat digantikan oleh pemimpin lain yang ada daya tarikan besi berani politik yang kuat. Mukhriz terlalu jauh, dia bukan dalam liga sama dengan Mahathir.

“Kasut yang ditinggalkan oleh Mahathir terlalu besar untuk diisi oleh Mukhriz, apatah lagi pemimpin lain yang tiada nama,” katanya kepada FMT.

Jeniri berkata, diketahui Mahathir mempunyai daya penarik umpama besi berani, namun kuasanya sudah semakin pudar dan tidak mampu membawa GTA ke peringkat lebih tinggi, walaupun beliau menang di Langkawi.

“Ya, Mahathir boleh menang di Langkawi tetapi GTA tidak (mampu pergi jauh) kerana ia hanya satu gerakan, bukan parti yang ada pengaruh… ia hanya kumpulan NGO dan parti politik kecil.

“Pejuang dan GTA hanya menenggek atas nama Mahathir, tidak mustahil PRU15 akan mengulangi nasib sama seperti di PRN Johor,” katanya yang yakin sebahagian besar calon GTA akan kalah dan hilang deposit pada PRU15.

Semalam, Mahathir yang juga pengerusi Pejuang berkata beliau akan mempertahankan Parlimen Langkawi pada PRU15, dan mempertaruhkan lebih 120 calon mewakili gabungan GTA. Bekas perdana menteri itu memenangi kerusi Parlimen tersebut pada PRU14 pada 2018 di bawah Pakatan Harapan.

Pada 8 Mac lalu, Mahathir berkata beliau kekal dengan pendirian untuk tidak bertanding pada PRU15 berikutan faktor usia dan tahap kesihatannya yang belum pulih, selain memberi laluan kepada calon lebih muda.

Bagaimanapun, pada 30 Jun, Mahathir membuat pusingan U dengan menyatakan beliau sedia mempertahankan kerusi Langkawi sekiranya Pejuang tidak memiliki calon lain untuk bertanding di kawasan berkenaan.

Sementara itu, Azmi Hassan dari Akademi Nusantara berkata hasrat Mahathir untuk bertanding sekali lagi pada PRU15 berkemungkinan pemimpin veteran itu sudah membaca tiada parti dominan mampu membentuk kerajaan sendiri.

“Bila tiada parti dominan, gabungan terpaksa dilakukan dan Mahathir membacanya sukar untuk dapatkan persetujuan calon perdana menteri, sebab itu beliau bertanding di Langkawi dan menawarkan diri menjadi perdana menteri sekali lagi,” katanya.

 

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Isteri mengamuk tampar suami leka menyanyi bersama wanita lain [VIDEO]

Model jelita disuntik racun, mayat disimen dan dibuang di gurun

Bomoh dicekup berkhalwat dengan isteri orang

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker