Pas akan berjumpa pemimpin UMNO cari jalan penyelesaian

KUALA LANGAT: Pemimpin Pas akan bertemu dengan pemimpin UMNO dalam masa terdekat bagi mencari jalan penyelesaian supaya mereka dapat bersama dalam Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15).

Naib Presidennya, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, perkara tersebut perlu dibuat bagi mengelak Pas, UMNO dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) bertembung sesama sendiri, sekali gus dapat mengurangkan peluang Pakatan Harapan (PH) memenangi PRU15 kelak.

“Kita ada menteri daripada Pas, UMNO dan Bersatu yang selalu berjumpa bagi membincangkan hal kementerian masing-masing. Jadi insya-Allah, kita akan jumpa mereka,” katanya selepas melancarkan jentera pilihan raya Pas Selangor di Stadium Jugra, di sini malam tadi.

TUAN Ibrahim Tuan Man (empat dari kiri) memukul gong sebagai simbolik kepada pelancaran jentera pilihan raya Selangor di Stadium Jugra, Kuala Langat, Selangor, semalam. – UTUSAN/ MOHAMAD NAUFAL MOHAMAD IDRIS

Dalam perkara lain, Tuan Ibrahim turut memberi teguran terhadap Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang meletakkan tiga syarat yang perlu dipenuhi Pas bagi membolehkan kerjasama di antara partinya dengan UMNO dapat terjalin semula.

Menurutnya, UMNO tidak sepatutnya meletakkan syarat ibarat syarat yang diletakkan Puteri Gunung Ledang ketika Sultan Melaka terdahulu, Sultan Mahmud mahu meminangnya.

“Kalau dua parti (bersama) baik, tapi kalau tiga parti lebih baik (bertanding bersama ketika PRU15). Ada tujuh kerusi Parlimen yang Pas, Bersatu dan UMNO tidak menang, jadi hal ini perlu dibincangkan bersama (supaya kemenangan milik di antara tiga parti itu),” tegasnya.

Semalam, Ahmad Zahid meletakkan tiga syarat yang perlu dipenuhi Pas bagi membolehkan UMNO dan Pas dapat bekerjasama semula.

Tiga syarat itu adalah keluar daripada Perikatan Nasional (PN), memutuskan hubungan politik dengan Bersatu dan mengumumkan secara rasmi bahawa mereka ‘mufarakah’ 100 peratus daripada PN dan Bersatu.

 

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Isu rumah MRF: Sidang akhbar jadi gelanggang tikam lidah

Kisah A.R. Tompel meninggal akibat kemalangan jalanraya, beri kesan pada P. Ramlee

Gelaran Datuk Seri Mahadi Didakwa Palsu?

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker