Sokong pindaan perlembagaan, benar wanita beri kewarganegaraan kepada anak, Azalina beritahu Ahli Parlimen

Sokong pindaan perlembagaan, benar wanita beri kewarganegaraan kepada anak, Azalina beritahu Ahli Parlimen

Ahli Parlimen Pengerang Azalina Othman berkata, Jawatankuasa Pilihan Khas Wanita dan Kanak-Kanak dan Pembangunan Sosial (PSCC) bersedia memfailkan rang undang-undang (RUU) persendirian pindaan perlembagaan bagi memberikan kewarganegaraan kepada kanak-kanak lahir luar negara melalui ibu dari Malaysia.

Bagaimanapun, Azalina yang mempengerusikan jawatan itu berkata, beliau meragui RUU itu akan menjadi realiti melainkan ia disokong oleh Ahli Parlimen.

“Ahli Parlimen, kami mencapai undi sebulat suara untuk pindaan perlembagaan bagi menyokong kelulusan undang-undang anti-lompat parti,” katanya dalam kenyataan.

“Jika dan apabila RUU dikemukakan kepada kita untuk membuat pindaan kecil kepada perlembagaan bagi membolehkan kedua-dua bapa dan ibu memberikan kewarganegaraan kepada anak-anak mereka, saya percaya bahawa kita boleh bersetuju sebulat suara untuk melakukan perkara yang sama.

“Sebagaimana lompat parti adalah tidak adil dan tidak beretika, begitu juga dengan meninggalkan beribu-ribu kanak-kanak tanpa kerakyatan dan dalam keterbatasan.”

Mahkamah Tinggi memutuskan September lalu bahawa peruntukan perlembagaan untuk kewarganegaraan yang diperoleh daripada bapa Malaysia perlu merangkumi ibu atau ibu bapa.

Bagaimanapun, keputusan itu dibatalkan oleh Mahkamah Rayuan pada 5 Ogos. Dalam keputusan majoriti, mahkamah memutuskan bahawa peruntukan perlembagaan merujuk kepada bapa kandung dan tidak boleh ditafsirkan untuk memasukkan ibu atau ibu bapa.

Hakim berkata, ia terpulang kepada Parlimen, bukan mahkamah, untuk menulis semula perlembagaan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) Wan Junaidi Tuanku Jaafar kemudiannya berkata, banyak langkah diperlukan dalam proses untuk meminda Perlembagaan Persekutuan dan memberikan kerakyatan automatik kepada anak-anak wanita Malaysia yang dilahirkan di luar negara.

Menurutnya, “ia tidak semudah yang didakwa ramai orang – bukan hanya soal meminda satu perkataan (bapa)”.

Beliau mengulangi kepada FMT bahawa Putrajaya mesti menunggu sehingga Mahkamah Persekutuan memutuskan rayuan yang difailkan oleh ibu yang terjejas yang samannya untuk mendapatkan kewarganegaraan untuk anak mereka ditolak oleh Mahkamah Rayuan. FMT

Sokong pindaan perlembagaan, benar wanita beri kewarganegaraan kepada anak, Azalina beritahu Ahli Parlimen


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Tak sempat ‘sedap’, polis tahan pengantin ketika majlis berlangsung

Lelaki pengsan akibat putus cinta [VIDEO]

Wanita terlalu cantik untuk bekerja sebagai tukang plaster [VIDEO]

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker