Benarkah ada ugutan terhadap Ketua Hakim Negara?

Ketua Polis Negara, Tan Sri Acryl Sani Abdullah Sani mengarahkan Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman untuk menyiasat sebarang ugutan terhadap Ketua Hakim Negara, Tun Tengku Maimun Tuan Mat.

Ancaman terhadap Tengku Maimun dikesan di pelbagai platform media sosial termasuk Twitter dan Facebook sejak malam Khamis (18 Ogos).

Acryl Sani berkata, ia adalah satu perkara yang serius dan siasatan berhubung ugutan sedemikian sedang dijalankan walaupun tiada laporan polis dibuat berhubung perkara itu.

“Saya sudah mengarahkan JSJ Bukit Aman memulakan siasatan dengan meneliti segala ancaman serta ugutan terhadap Ketua Hakim Negara dan siasatan sama turut membabitkan Unit Siasatan Jenayah Terkelas (USJT),” katanya, hari ini.

Beliau berkata, polis tidak akan bertolak ansur dengan sebarang unsur yang boleh menjejaskan keselamatan dan ketenteraman awam.

Tengku Maimun merupakan pengerusi bagi panel lima hakim Mahkamah Persekutuan mendengar rayuan akhir yang sedang berlangsung membabitkan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk membatalkan sabitannya berhubung dana SRC International berjumlah RM42 juta.

Beliau diugut dan digesa menarik diri daripadanya kerana didakwa wujud konflik kepentingan.

Antara ancaman yang dikesan di laman Twitter yang disiarkan oleh akaun Buletin RMS memaparkan seorang individu memaparkan komen berbaur ugutan dalam laman Facebook ‘Umno Online Post’.

“Hakim Maimun janganlah jatuhkan hukuman pada orang yang tak bersalah, silap-silap pembunuh upahan cari kamu dan bunuh kamu… yang salah patut dihukum yang tak bersalah harus dibebaskan dengan keadilan. Peguam Najib nak beri analisis dokumen itu supaya kamu dapat bezakan mana yang salah dan mana yang tidak salah, badan kehakiman dan AGC (Pejabat Peguam Negara) perlu dibersihkan segera… ini adalah konspirasi politik dan keadilan… bebaskan Najib segera daripada semua pertuduhan palsu yang dibuat oleh (PH), hentikanlah kezaliman,” katanya.

Bimbang dengan kolen itu, ramai netizen menyeru pihak polis untuk menyiasat ugutan tersebut.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Ketua polis trafik mengamuk dakwa petugas media sentuh punggung isteri

Nabil Terduduk Tiket Konsert Billie Eilish ‘Burn’ Hampir RM3,000 (Video)

MYDIN Sambut Ulang Tahun Ke-65 Dengan Promosi Serendah 65 Sen

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker