Hukuman penjara 34 tahun kerana menggunakan Twitter

Hukuman penjara 34 tahun kerana menggunakan Twitter

Mahkamah Arab Saudi menjatuhkan hukuman penjara 34 tahun ke atas seorang wanita kerana aktiviti di Twitter miliknya, menurut satu dokumen mahkamah.

Menurut dokumen itu, hukuman yang dikenakan terhadap Salma al-Shehab berkaitan dengan tindakannya membantu penentang yang cuba ‘mengganggu ketenteraman awam’, dijatuhkan mahkamah rayuan Arau Saudi pada 9 Ogos lalu.

Shehab, calon PhD di Universiti Leeds di Britain dan ibu kepada dua orang anak, juga dihukum tidak dibenarkan ke luar negara selama 34 tahun.

Dengan kira-kira 2,600 pengikut di Twitter, Shehab kerap membuat ciapan mengenai hak wanita di negara itu.

Hukuman itu dibuat ketika tindakan keras terhadap aktivis hak asasi manusia di negara Teluk yang kaya dengan minyak itu, yang kebanyakannya dikenakan hukuman penjara dan larangan perjalanan.

Hukuman itu juga dijatuhkan kurang daripada sebulan selepas lawatan Presiden Amerika Syarikat (AS), Joe Biden ke Arab Saudi, yang mendapat kritikan keras kerana keputusannya untuk pergi ke kerajaan itu yang mempunyai rekod buruk berkaitan hak asasi manusia.

Shehab ditangkap di Arab Saudi pada Januari 2021 ketika sedang bercuti dari pengajiannya di United Kingdom (UK).

Sebelum dikenakan hukuman berat itu, wanita berusia 34 tahun itu pada mulanya telah dijatuhkan hukuman enam tahun penjara pada Jun tahun lalu termasuk hukuman tiga tahun yang digantung dan larangan melakukan perjalanan ke luar negara.

Bagaimanapun, hukuman terbaru yang dihadapi itu boleh dirayu dalam tempoh 30 hari di mahkamah agung kerajaan, menurut dokumen mahkamah.

Kumpulan hak asasi manusia yang berpangkalan di London, ALQST mengecam keputusan itu, menyifatkan ia sebagai ‘hukuman penjara paling lama pihak berkuasa Saudi untuk seorang aktivis aman’.

“Ayat yang mengerikan ini mempersendakan dakwaan reformasi pihak berkuasa Saudi terhadap wanita dan sistem perundangan,” kata Ketua Komunikasi ALQST, Lina al-Hathloul.

Rakan rapat Shehab bercakap dengan AFP tapi tidak mahu namanya disiarkan, berkata beliau ‘tidak percaya aktivitinya di Twitter akan menyebabkan dia mengalami sebarang masalah sehingga dia terkejut dengan penahanannya’.

Putera Mahkota Arab Saudi, Mohammed bin Salman, pemerintah de facto kerajaan, menerima pujian kerana memperkenalkan pelbagai pembaharuan yang memihak kepada wanita, seperti menarik balik larangan memandu dan keperluan untuk memakai tudung.

Namun, pembaharuan sedemikian disertai dengan tindakan keras terhadap aktivis hak wanita, sebahagian daripada kempen yang lebih luas terhadap perbezaan pendapat. BH

Hukuman penjara 34 tahun kerana menggunakan Twitter


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Neil Armstrong Jejak Kaki Ke Bulan ‘Dibuktikan’ Hanyalah Sebuah Rakaman

Guru lesap selepas disyaki rogol 2 pelajar di Sarawak

Berdakwah jangan pilih bulu – Ifa Raziah

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker